اجرای حکم اعدام ۲۵ زندانی در شهرهای مختلف کشور

طی روزهای اخیر حکم اعدام دستکم ۲۵ زندانی در شهرهای اردبیل، مشهد، زنجان، آق‌قلا، کرمان، رجایی شهر، کرج، قم، بروجرد، تبریز، قزوین و خرم‌آباد به اجرا در آمده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، صبح روز دوشنبه ۲۷شهریورماه دستکم یک زندانی در زندان مرکزی اردبیل اعدام شد.

هویت این زندانی که با اتهام «لواط به عنف» به اعدام محکوم شده بود «شاهین پارساجو» ۲۴ ساله احراز شده است.

سازمان حقوق بشر ایران نوشته است که در هنگام اجرای حکم اعدام شاهین پارساجو، مقامات زندان حدود پنجاه تن از زندانیان را مجبور به حضور و تماشای صحنه اعدام همبندی خود کردند.

در همان روز حکم اعدام یک جوان ۲۹ ساله در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد.

این زندانی متهم بود که ۱۶ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۱ زمانی که ۲۴سال سن داشته در منطقه نظام دوست مشهد، در طی یک نزاع دستهجمعی دست به چاقو برده و و جوان ۲۱ ساله‌ای را به قتل رسانده است.

یک زندانی در زندان مرکزی بروجرد نیز در صبح روز دوشنبه ۲۷اردیبهشت‌ماه اعدام شد. این زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود «حسین دالوند» نام داشت.

در تاریخ یاد شده سه زندانی در زندان مرکزی تبریز اعدام شدند. این سه زندانی روز یکشنبه از بند ۹ این زندان به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

هویت زندانیان اعدام‌شده در زندان مرکزی تبریز از سوی شبکه حقوق بشر کردستان «سینا اسدزاده»، «احد پورتقی» و «یوسف ابراهیمی» احراز شده است.

سه‌شنبه ۲۸ شهریورماه، زنی که به اتهام قتل همسرش درپی رابطه غیراخلاقی با دو مرد به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی زنجان اعدام شد.

هویت این زن «ن. ا» ذکر شده است و بر اساس این گزارش وی با همکاری مردی که با او قبل و بعد از ازدواج رابطه غیراخلاقی داشته از طریق تهیه قرص کشنده همسرش را به قتل رسانده است.

همزمان حکم اعدام یک زندانی دیگر که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود در زندان خرم آباد به اجرا درآمد.

این زندانی «محمد حاجی‌سبزعلی» نام داشت و از ۶ سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

چهارشنبه ۲۹ شهریورماه نیز حکم اعدام یک زندانی در ملأعام مردم آق‌قلا به اجرا درآمد. این زندانی به اتهام قتل یک مأمور نیروی انتظامی در مهرماه سال گذشته بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

در روز چهارشنبه چهار زندانی در محوطه زندان رجایی شهر کرج نیز اعدام شدند.

یکی از زندانیان اعدام‌شده «سامان محمدیان» نام داشت که از حدود هفت سال پیش به اتهام قتل عمدی که در طی یک نزاع خیابانی مرتکب آن شده بود به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود.

همزمان یک زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود در ندامتگاه مرکزی کرج اعدام شد. این زندانی که هویتش «عباس» اعلانشده متهم بود ۲۱ دی‌ماه سال ۱۳۹۲ زمانی که ۲۱ سال سن داشته جوانی را به قتل رسانده است.

همچنین شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی عنوان کرده که حکم اعدام دو زندانی در زندان مرکزی قزوین (چوبین‌در) اجرا شده است. این دو زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شدهبودند «طیب حاجی‌زاده» و «مجتبی رحمتی» نام داشتند و از سه‌شنبه شب جهت اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

 رئیس کل دادگستری استان کرمان از اجرای حکم اعدام پنج نفر طی روزهای گذشته خبر داد که به گفته وی از “عناصر و عوامل ناامنی و شرارت” در استان کرمان بودند.

یدالله موحد که در آئین تودیع و معارفه رئیس دادگستری شهرستان ریگان سخنرانی می‌کرد گفت: «طی چند روز گذشته حکم اعدام پنج نفر از عناصر و عوامل ناامنی در جنوب و شرق استان کرمان که از جهت اتهامات محاربه، شرارت، سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی، قتل عمد محکومیت حاصل کرده پس از سیر مراحل و تشریفات قانونی در زندان و بعضاً در ملأ عام به مرحله اجرا در آمده است.»

معاون دادستان استان قم هم اظهار کرده که ۴ زندانی در زندان مرکزی قم اعدام شدند.

این مقام دادستانی افزود: «اعدام این چهار نفر که مرتکب جرم قاچاق و نگه‌داریمواد مخدر شده بودند، دیروز صورت گرفت».

سازمان عفو بین‌الملل در بخشی از گزارش سالیانه خود عنوان داشته که چنانچه کشور چین با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت را در آمار در نظر نگیریم، شمار اعدام‌ها با حکم قضایی در ایران، ۵۵ درصد کل موارد ثبت‌شده در جهان است.

این سازمان همچنین تأکید کرده است که بسیاری از اعدام‌شدگان، «زیر شکنجه» به «جرائم» نسبت داده‌شده «اعتراف کرده‌اند» و مواردی وجود دارد که فرد به جرائمی که اساساً پس از بازداشت او رخ‌داده‌اند، اعتراف کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.