رئیس زندان رجایی شهر: «ممنوعیت‌ها و محرومیت‌هایی که در زندان به وجود می‌آید از طرف وزارت اطلاعات است»

زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر همچنان از بسیاری از حقوق خود محروم‌اند و علیرغم تغییر مدیریت زندان تا کنون اقدامی برای بهبود وضعیت آنان صورت نگرفته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، غلامرضا ضیایی، سرپرست جدید زندان رجایی شهر، به زندانیان سیاسی اعلام داشته که «بسیاری ممنوعیت ها و محرومیت هایی که در زندان به وجود می‌آید از طرف وزارت اطلاعات است و در این زمینه کاری از دست سازمان زندان‌ها برنمی آید.»

این درحالی است که زندانیان سیاسی این زندان علاوه بر محدودیت های موجود، در شرایط نامساعد و غیربهداشتی نیز به سر می‌برند؛ این زندانیان به دلیل کمبود جا، نامناسب بودن هوای سلول‌ها و عدم  وجود امکانات در راهرو بند اسکان‌یافته‌اند و مدیریت جدید زندان تا کنون اقدامی برای بهبود وضعیت موجود انجام نداده است.

از سویی دیگر مدیریت جدید زندان رجایی شهر زندانیان بهائی را به قسمتی انتقال داده که در زندان به «فرعی» معروف است و عموماً برای تنبیه و مجازات زندانیان خاطی، ساخته شده است اما سرپرست جدید این انتقال به عنوان امتیاز برای زندانیان بهایی معرفی کرده است.

همچنین، امکان خرید از فروشگاه زندان از زندانیان سلب شده؛ این در حالی است که کیفت غذای زندان نامرغوب گزارش شده است.

آب آلوده عدم، وجود تهویه و عدم دسترسی به روزنامه و نشریه از دیگر مواردی است که شرایط زندانیان سیاسی رجایی شهر را دشوارتر کرده است.

شایان ذکر است که در هفته جاری حکم انتصاب غلامرضا ضیایی سرپرست جدید زندان را ابلاغ شد و محمد مردانی از این سمت عزل شد.

هشتم مردادماه، پس از یورش گارد ویژه زندان رجایی‌شهر به زندانیان عقیدتی و سیاسی محبوس در سالن ۱۲ اندرزگاه ۴ این زندان و انتقال آنان به سالن ۱۰، تمام ۵۳ زندانی منتقل‌شده نسبت این عمل اعتراض کردند. در پی این اعتراض شماری از آنان به سلول انفرادی منتقل و دست به اعتصاب غذا زدند؛ اعتراض این زندانیان برای مدت ۴۰ روز ادامه پیدا کرد و با واکنش های بین المللی گسترده ای رو به رو شد.

گفتنی است که سالن ده اندرزگاه چهار زندان رجایی‌شهر برخلاف آئین‌نامه زندان‌ها، مجهز به چهل دوربین مداربسته و شصت و چهار سیستم شنود است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.