سکته و فوت دو تن از کارگران اخراجی لاستیک پارس و اعتصاب کارگران شاغل

دو تن از کارگران کارخانه لاستیک‌سازی پارس چند روز پس از اخراج سکته و فوت کرده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شرکت لاستیک پارس که در اواخر دهه ۸۰ میلیاردها تومان سود داشت، اکنون در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است و در آستانه انحلال، مدیران به اخراج کارگران روی آورده‌اند.

به دنبال این اخراج ها دو تن از کارگران اخراجی در روز های اخیر سکته و فوت کرده‌اند.

از سویی دیگر کارگران شاغل دو هفته است در اعتراض به وضعیت بحرانی این کارخانه در اعتصاب به سر می‌برند. کارگران اعتصابی عملکرد مدیران و «حقوق‌های نجومی» آن‌ها را عامل بحران کارخانه می‌دانند و به اخراج گسترده معترضند.

رادیو زمانه در این خصوص نوشته است؛ ۱۰ مهر ماه امسال اعلام شد کارخانه لاستیک پارس مشمول ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت خواهد شد، به این مفهوم که ضروری است مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام این شرکت در مورد انحلال یا بقای آن تصمیم‌گیری کند.

شرکت لاستیک پارس سازنده تایرهای خودروهای سواری و سنگین، سال ۱۳۵۵ با مشارکت بانک صنعت و معدن، «گروه پیرلی ایتالیا»، بیمه مرکزی و تعدادی دیگر از سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی تاسیس شد و سال ۱۳۶۰ تحت کنترل دولت قرار گرفت.

این کارخانه واقع در شهر صنعتی کاوه (در ۱۰ کیلومتری شهر ساوه) در دهه ۸۰ بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر سنگین در ایران بود که سال ۱۳۸۱ به بخش خصوصی واگذار شد و کار مشارکتی با شرکت امتل روسیه را آغاز کرد.

شرکت لاستیک پارس که در اواخر دهه ۸۰ میلیاردها تومان سود داشت اکنون در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.

گفته می‌شود زیان انباشته این کارخانه دو برابر سرمایه آن است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.