آب شرب خوزستان هم‌چنان گل‌آلود است

با هرکسی که حرف میزنی از وضعیت نامناسب فاضلاب یا کیفیت پایین آب در خوزستان گلایه می‌کند، اما گویا برخی از مسئولان این وضعیت را نمی‌بینند و دل‌شان برای مردم نمی‌سوزد؛ باران که می‌آید فاضلاب‌ها کشش جذب ندارند و خیابان‌ها غرق آب می‌شوند، شیر آب را که باز می‌کنی آب گِل‌آلودی را می‌بینی که باید از آن استفاده کنی و این‌هاست که داد مردم را در آورده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، استانی که همیشه پرچمدار زندگی مدرن در کشور بوده، این روزها باز هم با مشکل فاضلاب و کیفیت پایین آب مواجه است؛ مساله‌ای که از ابتدایی‌ترین نیازها برای زندگی در شهرهاست؛ کلانشهر اهواز و شهرهای دیگر استان در حال تجربه این وضعیت نامناسب هستند؛ مشکلی که باید از سوی شرکت آب و فاضلاب استان پیگیری و به آن رسیدگی شود اما هم‌چنان مردم استان شاهد این وضعیت و بی‌توجهی‌ها هستند.

خوزستانی‌ها امید داشتند تا با روی کارآمدن مدیرعامل فعلی شرکت آبفای خوزستان که در ابتدای تیرماه سال ۹۳ با حضور حمیدرضا جانباز تودیع شد، شاهد عملکرد مطلوب‌تری از سوی این شرکت در استان باشند و بخشی از مشکلات استان در این زمینه حل شود، اما اکنون پس از گذشت بیش از یکسال و ۹ ماه هنوز عملکردی از سوی این شرکت، حداقل به رسانه‌های استان ارائه نشده و مشکلات آب و فاضلاب استان هم چند برابر شده است.

آبفا وضعیت مناسبی ندارد

احمد سیاحی، معاون امور عمرانی استانداری خوزستان در پاسخ به پرسشی در زمینه وضعیت نامناسب آب شرب در شهرهای استان و حتی مناطقی از اهواز، با اشاره به عملکرد شرکت آبفا خوزستان گفت: شرکت آب و فاضلاب خوزستان دارای وضعیت مناسبی نیست و حتی در امور جاری خود نیز دچار مشکلات اساسی است.

وی اظهار کرد: این شرکت بیش از ۶۷۰ میلیارد تومان به مشاورین، پیمانکاران و فروشندگان کالا بدهکار است و باید این مسأله تعیین تکلیف و بدهی‌های طلبکاران پرداخت شود.

سیاحی افزود: همه شرکت‌های آب و فاضلاب در کشور دارای وضعیت اقتصادی مناسب نیستند اما شدت و ضعف در برخی استان‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شهرهای تحت پوشش شرکت آبفای خوزستان حتی امکان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارند و در این زمینه مشکلات فراوانی وجود دارد.

سیاحی در خصوص حل برخی مشکلات فاضلاب استان عنوان کرد: طبق مصوبه شورای عالی آب، شهرهایی که در حاشیه رودخانه کارون قرار دارند، اعتبار موردنیاز طرح‌های فاضلاب آن‌ها تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث رفع مشکلات فوری آبفای خوزستان، مکاتبات متعددی با وزیر کشور، معاون اول رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام گرفته و قرار است در اولویت اول ۶۰ میلیارد تومان به این شرکت پرداخت شود.

یکی دیگر از مهم‌ترین انتقاداتی که به این شرکت و به خصوص مدیرعامل آن وارد است، راکد بودن پروژه‌های عمرانی و رهاسازی این پروژه‌های ضروری به صورت نیمه کاره در زمانی است که حوزه آب و فاضلاب به عنوان یکی از شاخص‌های رشد در جهان مطرح است و باعث شده تا خوزستان از ایده‌آل‌های رشد و توسعه فاصله فراوانی داشته باشد.

خوزستان، آب و فاضلاب و مشکلات همیشگی

هم‌چنین درخصوص عملکرد شرکت آبفا خوزستان تعدادی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم اعلام کردند که استان همیشه در بحث آب و فاضلاب دچار مشکلات فراوانی بوده است و حتی بسیاری از شهرستان‌های خوزستان در تامین آب به‌خصوص آب آشامیدنی مشکلات فراوانی دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود. هم‌چنین پروژه‌های نیمه‌کاره در بخش آب و فاضلاب استان نیز بسیار زیاد است که باید از سوی این شرکت رسیدگی و به مشکلات مردم در این بخش توجه شود.

وضعیت فاضلاب خوزستان فاجعه است

پویا با اشاره به این نکته که وضعیت فاضلاب در استان فاجعه است، عنوان کرد: اولویت و ضرورت اجرای شبکه فاضلاب در خوزستان از تمام شهرهای کشور بیشتر و واجب‌تر است و یکی از موضوعاتی است که باید به شدت به آن توجه شود. بیش از ۷۰ درصد از زمین‌های شهرستان‌های استان قابلیت جذب آب را ندارند و این مساله باعث می‌شود فاضلاب خوزستان به یک فاجعه تبدیل شود.

مشکلات آب و فاضلاب هم‌چنان پا برجاست

درخصوص مشکلات آب و فاضلاب در شهرهای استان علیرضا گروئی، فرماندار مسجدسلیمان نیز گفت: مشکلات آب و فاضلاب مسجدسلیمان هم‌چنان پابرجا هستند و شرکت آب و فاضلاب خوزستان به دلیل کمبود منابع مالی هیچ اقدامی که گره‌گشا باشد در زمینه حل این مشکل انجام نداده است.

وی افزود: وضعیت آب و فاضلاب این شهرستان مناسب نیست و باعث بروز مشکلات فراوانی برای مردم شده است که باید از سوی مسوولان و شرکت آبفا خوزستان به آن رسیدگی شود.

گروئی تصریح‌ کرد: در حال حاضر فقط ۵۰ درصد از آب شرب مردم به صورت ۲۴ ساعته و شبانه‌روزی است. متأسفانه به دلیل این‌که آب شرب به صورت شبانه‌روزی در کل شهرستان جریان ندارد‏، مردم مجبور هستند آب را در تانکر ذخیره‌سازی کنند که این مساله با توجه به گرمای استان، آن‌ها را دچار مشکل کرده‌ است.

وی تاکید کرد: هم‌چنین در حال حاضر تنها ۱٫۵ کیلومتر شبکه‌گذاری فاضلاب در شهرستان انجام شده که لازم است شرکت آبفای استان در زمینه فاضلاب اقدامات جدی انجام دهد و ما از نظر فاضلاب وضعیت مناسبی نداریم و از دیگر شهرهای استان بسیار عقب هستیم.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.