آغاز فعالیت ۷۰۰۰ مأمور مخفی «گشت ارشاد»/ گزارش تصویری

رییس پلیس تهران روز دوشنبه ۳۰ فروردین از ساماندهی بیش از ۷۰۰۰ مأمور «نامحسوس پلیس امنیت» در راستای اجرای «طرح امنیت اخلاقی» – که بیشتر به گشت ارشاد شهرت دارد – در پایتخت خبر داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو زمانه، به گفته سردار حسین ساجدی‌نیا، مأموران مخفی گشت ارشاد برای برخورد با بدحجابی، آلودگی صوتی، ایجاد مزاحمت برای نوامیس و کشف حجاب در خودروها راهی خیابان‌های شهر پایتخت شده‌اند. این ۷۰۰۰ مأمور مخفی، زنان و مردانی هستند که لباس پلیس بر تن ندارند و قابل‌شناسایی نیستند و از این رو «نامحسوس»اند.

ساجدی‌نیا حضور مأموران مخفی در سطح شهر را ادامه «طرح امنیت اخلاقی» خواند و گفت: «از امروز گشت نامحسوس پلیس امینت اخلاقی نیز در سطح معابر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. به راین اساس بیش از ۷۰۰۰ نیروی زن و مرد با حضور در معابر نسبت به رصد این موارد و اطلاع آن به پلیس امنیت اقدام خواهند کرد.»
مأمور مخفی

نحوه عملکرد مأموران مخفی گشت ارشاد به این صورت خواهد بود که این افراد در صورت مشاهده بدحجابی، صدای موسیقی بلند و یا رابطه دوستانه بین دختران و پسران، این موارد را که ساجدی‌نیا به آن‌ها «ناهنجاری» می‌گوید ثبت کرده و گزارش می‌کنند.
مأمور مخفی۲

به این ترتیب مأموران مخفی حق دارند که شماره پلاک خودرو را برداشته و از طریق سامانه پیامکی به مرکز پلیس امنیت اخلاقی اطلاع دهند. سپس از سوی پلیس امنیت با این افراد تماس گرفته و از آنان خواسته می‌شود که در موعد تعیین‌شده به پلیس مراجعه کنند.
مأمور مخفی۳
یکی از پیامدهای حضور مأمورهای مخفی گشت ارشاد این است که افرادی که برای افرادی که گزارش می‌شوند پرونده باز می‌شود و تخلف خودروی مذکور در فهرست افراد خاطی ثبت‌شده و هنگام نقل‌وانتقال پلاک خودرو و یا فروش خودرو یا هنگام دریافت خدمات برای خودروی‌شان این افراد شناسایی‌شده و با آنان برخورد خواهد شد.
مأمور مخفی۴

به گفته رییس پلیس پایتخت، این افراد به‌طور مستقیم حق برخورد با شهروندان را نداشته و تنها اطلاعات را به پلیس امنیت منتقل خواهند کرد
این ۷۰۰۰ نیروی «نامحسوس» نیروی حرفه‌ای پلیس نیستند اما به گفته رئیس پلیس تهران «آموزش‌های لازم به این افراد داده شده و آن‌ها به عنوان پلیس و ضابط قضایی شناخته‌شده و در این زمینه عمل خواهند کرد و احکام قضایی لازم نیز در این خصوص اخذ شده است.»
مأمور مخفی۵

تصاویر ماموران مخفی گشت ارشاد در شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان موجی از عصبانیت را به دنبال داشته است. کاربران حضور این ماموران را با حضور بسیجیان لباس شخصی مقایسه می‌کنند.
مأمور مخفی۶

برخی از کاربران نگران‌اند که این ماموران مخفی که ماموران حرفه‌ای پلیس نیستند، خود تبدیل به نیروهایی فراقانونی برای سلب امنیت شهروندان شوند.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.