گزارشی جدید از وضعیت فقر / فقر با شدت در حال گسترش است

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توضیح برخی شاخص‌ها و ویژگی‌های فقر و رفاه اجتماعی در سال جدید گفت: مطالعات نشان می‌دهد که شکاف فقر در شهر‌ها و روستا‌ها در حال تغییر و فقر در شهر‌ها در حال گسترش است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، احمد می‌دری با بیان اینکه وزارت رفاه موظف است در نیمه اول هر سال، گزارشی از وضعیت فقر و رفاه اجتماعی آماده و به مسئولان کشور ارائه کند، تاکید کرد که این کار از سال۸۴ تا پایان دولت دهم انجام نشده است اما در دولت یازدهم، ما این گزارش‌ها را هر سال برای مسئولان ارسال کرده‌ایم.

وی ادامه داد: “در مناطقی چون سیستان و بلوچستان فقر زیرساختی یا فقر چند بعدی بالاست. در ایران فقر درآمدی بیشتر از فقر چندبعدی یا فقر زیرساختی است. آمار‌ها نشان می‌دهند مردم نمی‌توانند درآمد کسب کنند، بنابراین شاهد مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها هستیم.

همواره در ایران فقر روستایی بیشتر از فقر شهری بوده است اما مطالعات ما نشان می‌دهد که این پدیده در حال وارونه‌شدن است به این معنا که یا فقر در شهر‌ها در حال گسترش است یا اینکه فاصله بین فقر روستایی و شهری در حال کاهش است. مردم از روستا‌ها به حاشیه شهر‌ها کوچ می‌کنند و فقر در حاشیه شهر‌ها بیشتر است. به‌دلیل مهاجرت بی‌رویه که به ازای آن شغل ایجاد نشده است، با این پدیده روبه‌رو هستیم. اکنون در حاشیه شهرهای بزرگ چون مشهد، شیراز، اهواز و زاهدان دسترسی به زیرساخت‌هایی چون خانه بهداشت و مدرسه به‌مراتب از روستا‌ها پایین‌تر است.

در نقاط حاشیه‌ای کشور میزان فقر بیشتر و توزیع آن نامتوازن است. براساس مطالعات ما احتمال فقیرشدن زنان بیشتر است. اگر دوخانواده را درنظر بگیریم که سرپرست یکی زن و سرپرست دیگری مرد باشد، احتمال فقیر شدن خانواده زن‌سرپرست بالا‌تر است. به همین علت باید چترحمایتی خود را به سمت زنان سرپرست خانوار ببریم. فقر و سالمندشدن نیز با یکدیگر در ارتباط هستند. خانواده‌هایی که سرپرست آن‌ها بیشتر از ۵۸سال سن دارد، احتمال فقیر شدنشان بیشتر است. این مسئله هم به تغییر ساختارهای خانوادگی و هم به بیسوادی و کاهش توانمندی جسمانی مربوط است. ”

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.