دادستان تهران: آگهی دادن به شبکه‎های ماهواره‌ای خارج از ایران جرم است

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران اعلام کرد که در صورت تبلیغ فیلم‌های سینمایی ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای، از اکران این فیلم‌ها در سینماهای ایران جلوگیری و با دست اندرکاران این فیلم‎‌ها برخورد خواهد شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بی بی سی، آقای دولت‎آبادی با اشاره به قانون جرایم رایانه‌ای گفت که تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای “جرم” است.

او گفت: “از وزارت ارشاد می‌خواهیم به موضوع فیلم‌هایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند تبلیغ می‌شود، ورود کند و همچنین سازمان صداوسیما و شهرداری زمینه را برای تبلیغات فراهم کند تا فیلمسازان برای تبلیغ آثار خود سراغ شبکه‌های ماهواره‌ای معاند نروند.”

در هفته‌های گذشته پخش تیزرهای چند فیلم از شبکه‌های ماهواره‌هایی با واکنش نهادهای نظارتی و قضایی رو به رو شده است.

دو روز پیش امیر رفیعی٬ تهیه کننده فیلم مستند “من ناصر حجازی هستم” گفت که پیرو شکایت صدا و سیما در خصوص پخش آگهی این فیلم در شبکه ماهواره‌ای جم تی‌وی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و پس از صدور قرار وثیقه، آزاد شد.

هفته گذشته نیز دادستانی تهران فیلم “آااادت نمی‌کنیم” را به دلیل پخش تیزر و تبلیغات این فیلم از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان خارج از ایران توقیف کرد.

با این حال پیمان جعفری٬ تهیه کننده فیلم می‌گوید که به هیچ وجه برای این فیلم سفارش تبلیغات ماهواره‌ای نداده بود.

دو هفته پیش هم سه تهیه‌کننده دیگر برای ادای توضیح درباره پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های خود در شبکه‌های ماهواره‌ای به دادگاه احضار شده بودند.

سعید ملکان، تهیه کننده فیلم “ابد و یک روز”، مصطفی شایسته، تهیه‌کننده “۵۰ کیلو آلبالو” و منصور لشکری قوچانی، تهیه‌کننده فیلم “کوچه بی‌نام” تهیه کنندگانی بودند که در این رابطه به دادگاه احضار شدند.

تهیه کنندگان سینما تهدید شده‌اند که در صورت ادامه پخش تبلیغات فیلم آنها در این شبکه‌ها، تا یک سال پروانه ساخت نخواهند گرفت.

شبکه “جم تی وی” از شبکه‌های ماهواره ای پرطرفدار در ایران است که علاوه بر خبر، سرگرمی و ورزش بیشتر سریال‌های ترکیه‌ای پخش می‌کند.

با این حال تعدادی از تهیه‌کنندگان و کارشناسان سینما می‌گویند که شرایط دشوار و قیمت بالای تبلیغات در صدا و سیما و همچنین عدم همکاری این سازمان با تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان فیلم، آنها را ناچار می‌کند برای تبلیغ آثارشان راه‌های دیگری پیدا کنند.

پخش آگهی فیلم مسعود ده‎‌نمکی

پخش تیزر دو فیلم “رسوایی ۲” به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و “ایستاده در غبار” به کارگردانی محمدحسین مهدویان که هر دو مورد استقبال رسانه‌های اصولگرا قرار گرفته‌اند٬ ابعاد دیگری به ماجرای پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های ایرانی از شبکه‌های ماهواره‌ای داده است.

سازندگان این دو فیلم گفته‌اند که نقشی در پخش تیزر فیلم‌هایشان در شبکه‌های ماهواره‌ای نداشته‌اند و این شبکه‌ها “خودسرانه” این تیزرها را پخش می‌کنند.

خبرگزاری مهر در گزارشی که در این باره منتشر کرده نوشته است قوه قضاییه صراحتا اعلام کرده که در صورت پخش تیزر فیلم‌های ایرانی از شبکه‌های ماهواره‌ای این آثار توقیف می‌شود٬ ولی صاحبان آثار سینمایی تاکید دارند که آنها از شبکه‌های ماهواره‌ای نخواسته‌اند تیزر فیلم‌هایشان را پخش کنند و این شبکه‌ها با استفاده از تیزرهای موجود در اینترنت که در رسانه‌های رسمی کشور هم منتشر شده، تیزرها را پخش می‌کنند.

اما به گفته این خبرگزاری، قوه قضاییه با این استدلال قانع نشده٬ هر چند هنوز با دو فیلم رسوایی ۲ و ایستاده در غبار برخوردی نشده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.