ابتلای مادر احمد عسگری به سرطان و مخالفت با مرخصی این روزنامه‌نگار دربند

مادر احمد عسگری، روزنامه نگار زندانی که با حکم دادگاه انقلاب بیش از ۱۸ ماه را در زندان اوین سپری کرده است، به سرطان لوزالمعده مبتلا شده است و باید به زودی برای درمان بستری شود. او به جز تنها پسرش که در زندان به سر می برد اقوام دیگری ندارد که طی دوره درمان از او مراقبت کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کلمه، احمد عسگری، شاعر و روزنامه‌نگار که سابقه همکاری با روزنامه‌های اقبال، کارون، حیات نو، بهار، اعتماد و مجله نون را دارد، در سال ۸۸ در قالب هسته ستاد نسیم ۸۸ و ستاد دانشجویی هاتف در حمایت از میرحسین موسوی فعالیت گسترده ای داشت.

او در سال‌های اخیر به دفعات توسط قرارگاه ثارالله سپاه و وزارت اطلاعات بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته است.

آبان ۸۹ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه این روزنامه نگار را به ۳ سال حبس محکوم کرد که این حکم در شعبه ۵۴ تجدید نظر به تعلیق در آمد.

عسگری در خرداد ۹۲ توسط وزارت اطلاعات بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفت که در نتیجه آن دندان‌های ردیف بالای او شکسته شد و به خاطر ضربات وارد شده به سرش دچار حملات شدید صرع و تشنج شد. کارشناسان وزارت اطلاعات بیش از سه ماه او را در انفرادی نگه داشته و تحت هشار قرار دادند تا به ارتباط با شبکه های حقوق بشری خارج از کشور اعتراف کند و نهایتا در ۱۶ مهر ۹۲ وی با توریع وثیقه آزاد شد.

مطابق کیفر خواست تنظیم شده توسط بازجوی وزارت اطلاعات، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در اسفند ۹۲ احمد عسگری را به اتهاماتی چون انتشار اخبار زندانیان سیاسی از جمله حسین رونقی ملکی و نوید خانجانی، فعالیت ضدامنیتی در پوشش خیریه و همیاری اجتماعی، دیدار و عیادت از خانواده زندانیان سیاسی از جمله سیامک قادری، عبدالفتاح سلطانی و نسرین ستوده و نهایتا حضور در اعتراضات عاشورای ۸۸ به تحمل پنج سال حبس محکوم کرد.

نکته قابل تأمل درباره حکم عسگری این بود که ادبیات انشاء این حکم هیچگونه شباهتی با سایر احکام قاضی مقیسه نداشت و عینا همان گزارش کار بازجو، توسط منشی شعبه ۲۸ برای این روزنامه نویس رونویسی شده بود. حکم زندان وی عینا در شعبه ۳۶ به ریاست زرگر تأیید و عسگری در دی ماه ۹۳ به زندان اوین منتقل شد.

طی عفو عید فطر سال گذشته، محکومیت احمد عسگری به دو سال و نیم کاهش یافت و از آن زمان مادر وی با مراجعات مکرر به دادستانی و ارائه مدارک پزشکی دال بر ابتلای وی به صرع و تشنج، خواستار قرار گرفتن پرونده فرزندش ذیل عنوان «عدم تحمل کیفر پزشکی» شده است.

تلاش‌های مادر عسگری در شرایطی صورت می‌گیرد که پس از مراجعه و نامه‌نگاری‌هایش با سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات دولت یازدهم، وزیر نیز با تأکید بر مساعدت نسبت به آزادی احمد عسگری، مسئله را به معاونین وزارت اطلاعات ارجاع داده است و خواستار تسریع در آزادی این روزنامه نگار شده است. با این همه، مقاومت و کارشکنی بازجوی عسگی سبب شده تا پرونده پزشکی و درخواست آزادی مشروط وی به سرانجام نرسد و این روزنامه نگار با گذشت ۱۸ ماه از مدت حبس، از مرخصی نیز محروم بوده است.

هفته گذشته مادر احمد عسگری پس از آزمایش پزشکی مطلع شد که به سرطان لوزالمعده مبتلاست و با توجه به شرایط جسمانی اش باید به زودی برای دوره ای سه ماهه بستری شود. این در شرایطی است که وی نزدیک به ۷۰ سال سن دارد و به جز تنها پسرش که در زندان به سر می برد، بستگان دیگری ندارد که در دوره بستری شدنش از او مراقبت کنند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.