صدور کیفر خواست جدید برای محمد علی طاهری به اتهام سبّ النبی

محمد علی طاهری پس از گذشت پنج ماه از زمان اتمام حکم پنج ساله، هم اکنون با پرونده جدیدی به اتهام سب النبی رو به رو شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمود علیزاده طباطبایی از تکمیل شدن تحقیقات در پرونده محمدعلی طاهری و صدور مجدد کیفرخواست توسط بازپرس پرونده او خبر داد. وی اعلام کرد این بار اتهام سبّ النبی، که طبق ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی، مجازات اعدام در پی دارد، در پرونده محمدعلی طاهری مطرح شده است.

محمود علیزاده طباطبایی در مصاحبه یی در خصوص آخرین وضعیت پرونده محمدعلی طاهری گفت: «در آخرین پیگیری‌های که دو روز گذشته داشتم گفتند پرونده، کیفرخواست خورده است و برمیگردد به دادگاه انقلاب. به دادگاه انقلاب مراجعه کردم اما پرونده هنوز نرسیده بود. عنوان اتهامی هم هنوز نمی‌دانیم که چیست.»

وی ادامه داد: «اتهامی که دیوان عالی کشور نقض کرده و گفته بود مشمول ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی نیست، دو مورد بود که یکی «وابستگی به چریک‌های فدایی» بود و دیگری «دخالت در امر پزشکی». آنچه که من شنیده‌ام دوباره برگشته‌اند روی بحث «سابّ النبی». در صورتی که سابّ النبی به صراحت قانون یا بایستی توهین مستقیم به پیامبر یا ائمه اطهار یا انبیا باشد یا این افراد قذف شده باشند.»

علیزاده تاکید کرد: «چنین چیزی در پرونده آقای طاهری وجود ندارد. دوره قبل هم که این حرف‌ها را مطرح کردند، نهایتا قاضی این‌ها را «توهین به مقدسات» گرفت و حداکثر مجازات توهین به مقدسات که ۵ سال حبس است، به ایشان داد.»

وکیل محمدعلی طاهری در خصوص مصداق قانونی اتهام جدید «سبّ النبی» توضیح داد: «در حال حاضر ما هنوز اطلاع نداریم که ایشان ساب النبی گرفته‌اند یا خیر. ولی طبق آنچه که به طور قطع و یقین در پرونده وجود دارد، هیچ دلیلی برای سب النبی وجود ندارد. چون ماده ۲۶۲ قانون مجازات می‌گوید: «هر کس پیامبر اکرم (ص) یا هر یک از انبیاء عظام الهی را دشنام دهد (که حتی توهین هم نیست، دشنام است) یا قذف کند ساب النبی است و به اعدام محکوم می‌شود».

وی افزود: «ماده ۲۶۳ می‌گوید که «هر‌گاه متهم به سبّ، ادعا نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده است ساب النبی محسوب نمی‌شود.» ایشان به هر جهت چنین مطلبی نداشته‌اند و وقتی هم که اتهام ساب النبی را به ایشان در دادسرا تفهیم کردند و ایشان دفاع کرد، دیگر در کیفرخواست ساب النبی نیامد و توهین به مقدسات آمد.»

این وکیل دادگستری با غیرقانونی دانستن بازگشایی پرونده جدید برای متهمی که در زندان است و نمی‌تواند مرتکب جرم جدیدی شود تصریح کرد: «به اتهامات قبلی که موضوع ماده ۲۸۶ بود، نمی‌توانند کیفرخواست اعدام بدهند. چون آن‌ها کلا منتفی شده است چون ماده ۲۸۶ مصوبه سال ۹۲ می‌گوید: «هرگاه هر کس به طور گسترده مرتکب جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور شود به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی شود، محکوم به اعدام است». این ماده چیزی بود که مستند رای دادگاه بود که دیوان نقض کرد. اکنون این را نمی‌توانند دوباره مطرح کنند.»
وی افزود: «تن‌ها عنوانی که می‌توانند مطرح کنند سابّ النبی است که آن هم در مرحله قبل منتفی شده است و ایشان هم بعد از سال ۸۹ دسترسی به جایی نداشته‌اند و در زندان بوده‌اند و در زندان هم مطلبی نگفته‌اند که بتواند مشمول ماده ۲۶۲ قانون مجازات شود. ما منتظر هستیم این کیفرخواست برسد به دادگاه و ما پرونده را بخوانیم و دفاع کنیم.»

محمدعلی طاهری، مؤسس «عرفان حلقه»، ۶۰ ساله و متولد کرمانشاه است. او در سال ۱۳۸۰ موسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» با تمرکز فرا درمانی و طب مکمل در تهران تأسیس کرد. آقای طاهری چندین کتاب نوشته که از سوی وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند و همچنین چند دوره کلاس در دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص طب مکمل داشته است. دانشگاه طب سنتی ارمنستان در اردیبهشت سال ۱۳۹۰، به محمدعلی طاهری دکترای افتخاری اعطا کرد.

او در سال ۱۳۸۹ برای اولین بار به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از سوی نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و برای ۶۷ روز در زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفت. او پس‌ازآن با قرار وثیقه آزاد شد اما مجدداً در تاریخ ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و به اتهام توهین به مقدسات، اتهام فعل حرام و رابطه نامشروع به دلیل «تماس با مچ دست‌زن نامحرم در زمان عمل فرا درمانی» و به اتهام دخالت در امر پزشکی، تحصیل مال نامشروع و توزیع آثار سمعی– بصری و استفاده غیرمجاز عناوین علمی پزشکی جمعاً به ۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ۹۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

اما آقای طاهری در تابستان ۱۳۹۳ مجدداً برای اتهام مفسد فی‌الارض که قبلاً در پرونده‌اش بررسی‌شده بود، بازجویی شد. دادگاه او در اسفندماه ۱۳۹۳ برگزار شد و در‌‌‌‌نهایت در خردادماه ۱۳۹۴ به اتهام فساد فی‌الارض از طریق منحرف کردن افراد به اعدام محکوم شد. با اعتراض وکلای آقای طاهری، پرونده او برای بررسی مجدد به دیوان عالی کشور فرستاده شد.

خواهر محمدعلی طاهری، مؤسس «عرفان حلقه» اظهار کرده بود حکم اعدام او از سوی شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور لغو شده و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب فرستاده‌شده است

وی ادامه داد: آقای سعید خلیلی، وکیل برادرم که به دیوان مراجعه کرده بودند و حکم لغو حکم اعدام او را شخصاً دیده است.

 

Post source : خبرنگار عرفان حلقه

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.