مگر با داعش طرف هستند که قلب و مغز کولبرها را نشانه می گیرند

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در واکنش به کشتار کولبران توسط نیروهای مرزبانی می گوید که مگر با داعش طرف هستند که قلب و مغز کولبرها را نشانه می گیرند؟ ۹۹/۵ درصد قاچاق رسما از طریق بنادر است نه مرزهای زمینی. خضری با تاکید بر اینکه وقتی جابجایی این کالاها مدیریت شده است و تحت نظارت و کنترل وارد می شود، کشتن کولبرها محلی از اعراب ندارد، تصریح کرد که “در همه جای قانون تاکید شده است که شلیک گلوله بعد از سه بار اخطار و در صورتیکه طرف تمکین نکرد آن هم باید از کمر به پایین شلیک شود؛ این در حالی است که مواردی که مشاهده می کنیم گلوله در مغز و قلب شلیک شده است که بسیار غیرانسانی ست”.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از جارپرس، رسول خضری پیرامون سیر صعودی کشتار کولبرها و مرکب های آنان طی ماه های اخیر اظهار داشت: “از زمانی که انسداد کامل مرزها در حدود سال ۱۳۹۰ جدی شد، معیشت مرزنشینان نیازمند مشاغل جایگزین گردید، چرا که زندگی آن ها عموما با مراودات رسمی و یا غیر رسمی مرزی می چرخید”.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه رهبری بر معابر کولبری عنایت داشته است، گفت: “آن ها هیچ شغلی ندارند، کارخانجاتی برایشان ایجاد نکردند و اشتغالی هم ندارند، این کولبران تا حالا می آمدند و می رفتند اما الان بصورت کاملا مدیریت شده و کنترل شده از طریق معابری که از سوی وزارت کشور مدیریت می شود و شورای امنیت کشور نظارت دقیق بر ورود و خروج کالا دارد اقدام به کولبری می کنند”.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: “به نظر بنده کولبری سخت ترین نوع کارگری است، نیروهای مرزبانی نباید کولبران و مرکب های آنان را در معابر مورد هدف گلوله قرار دهند؛ مرزبانی کل کشور و هنگ مرزی و نماینده وزارت کشور در آنجا مستقر هستند و بر معابر نظارت دارند”.

خضری افزود: “کولبرها برگه ها و مجوزهایی دارند که طبق آن مبلغی از آن ها اخذ شده و رسما به حساب استانداری ها و یا حساب هایی که استانداری ها و فرمانداری ها اعلام می کنند واریز شده است”.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در ادامه به مخاطرات شغل کولبری اشاره کرد و عنوان داشت: کولبران نسبت به خطرات و باری که دارند و نحوه حمل آن و میزان وزن باری که حمل می کنند با صدمات بسیار جدی مانند: “دیسک کمر و شکستگی دست و پا مواجه می شوند، مسیر ناهموار است و کوه، معابر پرپیچ و خم و صعب العبور را نیز در پیش رو دارند”.

شورای امنیت کشور نامه می نویسد،مرزبانی اجرا نمی کند/شاه می بخشد،شاه غلام نمی بخشد

وی تصریح کرد: “ما گفتیم که کولبرها باید از نظر بیمه، مستمری، بازنشستگی و غیره پشتیبانی شوند و طبق اصول متعدد قانون اساسی مکلف به تامین ایجاد شغل، امرار معاش، سلامت مردم و تامین اجتماعی آن ها هستیم و این یک امر حاکمیتی برای دولت است، اما متاسفانه آن ها از کمترین بیمه برخوردار نیستند، حمایت دولتی و درمانی ندارند، مستمری و بیمه و بازنشستگی و ازکارافتادگی نیز ندارند؛ یک قانون در مجلس در سال های ۸۹ و ۹۰ پیرامون انسداد کامل مرزها تصویب شده و در حال اجراست که فکری برای مشاغل جایگزین کولبرها در قبال آن انجام نگرفته است”.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در ادامه با تاکید بر اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و شورای امنیت کشور که در وزارت کشور شکل می گیرد، باید فکر اساسی درخصوص بازگشایی معابر مرزی کنند، اظهار داشت: “نباید با این موضوع بطور سلیقه ای برخورد شود؛ برای مثال شورای امنیت کشور تصمیمی را تصویب می کند و توسط دبیر آن به استانداری ها ابلاغ می شود، این مصوبات به چهار استان ابلاغ می شود که دو استان آن را اجرا می کنند اما مرزبانی استان آذربایجان غربی می گوید که با فلان افراد اختلاف دارم و آن را اجرا نمی کنم”.

وی تصریح کرد: “هیچ دلیلی ندارد که شورای امنیت کشور نامه بنویسد اما مرزبانی آن را اجرا نکند؛ شاه می بخشد اما شاه غلام نمی بخشد و این مورد خنده داری است”.

مگر با داعش طرف هستند که قلب و مغز کولبرها را نشانه می گیرند؟

خضری با تاکید بر اینکه وقتی جابجایی این کالاها مدیریت شده است و تحت نظارت و کنترل وارد می شود، کشتن کولبرها محلی از اعراب ندارد، تصریح کرد: “در همه جای قانون تاکید شده است که شلیک گلوله بعد از سه بار اخطار و در صورتیکه طرف تمکین نکرد آن هم باید از کمر به پایین شلیک شود؛ این در حالی است که مواردی که مشاهده می کنیم گلوله در مغز و قلب شلیک شده است که بسیار غیرانسانی ست”.

وی تاکید کرد: “انگار با تفنگ های دوربین دار قلب و مغز را نشانه می گیرند، مگر با داعش طرف هستند؟ وظیفه تان بوده برای این مردم بیچاره شغل ایجاد می کردید و نکردید، باید شغل جایگزین، کارخانجات ایجاد می کردید که وظیفه دولت بوده و ایجاد نکرده و سیاست هایش را به شکل چکشی دارد اعمال می کند”.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: “اعتقاد ما این است که امنیت پایدار مرزها در گرو معیشت مرزنشینان است و مردمی که در هشت سال دفاع مقدس پایداری کردند نباید با آنان اینگونه برخورد شود”.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت پیرامون اقدامات خود برای حل مشکلات کولبران اظهار داشت: “ما جلسات متعددی را با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم، یکسری نتایج هم به ما اعلام کردند، مثلا اینکه مسیرهای هموار را درست کنند، سوله گذاری و آسفالت کنند و کولبرها بجای اینکه صدوپنجاه کیلو بار را بر دوش خود بگذارند که موجب بروز دیسک و شکستگی مهره های کمر و عوارض جدی شوند، آن را با چهارچرخ یا موتور بیاورند”.

وی اضافه کرد: “ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب کرد که سوله هایی را جهت مقابله سرما و گرما احداث کنند و بتوانیم زمینه را برای کار کولبرها سالم سازی کنیم”.

سهمیه های مرزنشینان و رانت برای برخی آقازاده ها

خضری در ادامه به بحث سهمیه های مربوط به مرزنشینان اشاره کرد که باعث رانت برای برخی افراد شده است، و در همین خصوص گفت: برای مثال یک نفر از مرکز یا تهران یا استان به پیرانشهر معرفی می شود که ایشان می تواند انحصارا واردات پوشاک داشته باشد، وقتی می پرسیم این آقا از کجا آمده می گویند وی آقازاده است یا خواهرزاده و برادرزاده است و خلاصه به یک جایی وصل است که به اسم هزار نفر از مردم سردشتی و یا پیرانشهری وارد می شود. آیا این هزار نفر سردشتی و یا پیرانشهری خبر دارند؟ نه!

وی افزود: “معابر کولبری مرزی نه تنها برای امرار معاش کولبرها بلکه برای اصناف، کسبه و بازار مرزی که ۹۰ درصد کسب و کارشان آنجاست اهمیت دارد و قرار بوده این کالاها بیاید و بصورت خرده فروشی در آنجا عرضه شود، چیزی که نه به اقتصاد مقاومتی و نه به تولید داخلی لطمه می زند و برای شهرهای مرزی جذب گردشگر را نیز به همراه دارد”.

۹۹/۵درصد قاچاق رسما از طریق بنادر صورت می گیرد و نه از راه مرزهای زمینی

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در ادامه تاکید کرد: “۹۹/۵ درصد قاچاق رسما از طریق بنادر صورت می گیرد و نه از راه مرزهای زمینی، ولی ما می گوییم که این نحوه تعامل با مردم مرزنشینی که وجب به وجب آن قدمگاه شهداست مناسب نیست”.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: “جالب این است که شورای تامین استان مصوب می کند که این کالاها را با کانتینر به استان بیاورند، این امر نشان دهنده آن است که دزدی و رانت صورت می گیرد؛ در مناطق آزاد ما هم وضعیت به همین منوال است”.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مناطق آزاد ما باید این هدف را دنبال کنند که اشتغالزایی، امنیت و معیشت پایدار در مرزها ایجاد شود و دروازه ای برای صادرات و ارزآوری باشند، تاکید کرد: “برخی بارهایی را می آورند که مالیات و گمرک نمی دهند و مستقیما با کانتینر وارد مرکز می کنند که کمر تولید داخلی را می شکند، در حالیکه این وضعیت برای خرده فروش های همان منطقه بوده است که مردمی که به آنجا می روند خریدی هم داشته باشند”.

خضری گفت که ۹۹درصد مشاغل و کسبه، اصناف و بازار که در آنجا فعالیت می کنند به این معابر وابسته هستند که با قیمتی اندک واردات می کنند تا گردشگران از آنها خرید کنند؛ اصلا فلسفه این معابر خرده فروشی است.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت ضمن ابراز تاسف از اینکه از فلسفه مناطق آزاد و معابر سودی نبرده ایم، عنوان داشت: “مناطق دارند ضرر می بینند و مشاغل نیز دارند از دست می روند و باید بازنگری و بازتعریفی از معابر بشود و به فکر معیشت و سلامت جانی کولبرها نیز باشیم”.

مرزبانی با کولبران چکشی برخورد می کند

وی همچنین برخورد مرزبانی با کولبرها و مرکب آن ها را برخوردی چکشی دانست و در همین خصوص گفت: “دین اسلام دین رافت و مهربانی است، چطور دلشان می آید حیوانی مثل اسب را که نجیب است و مرکب کولبرها هستند را بکشند که موجب شده نهادهای حقوق بشری در دنیا این کشتار را محکوم کنند، به نظر بنده رسیدگی به این امور سلیقه ای است و اگر وزارت کشور به این موضوع ورود نکند و مرزبانی را به حال خود وابگذارد، مرزبانی هیچ مرزی را نمی شناسد و چکشی عمل می کند”.

خضری تاکید کرد: “در دو الی سه ماه اخیر برخورد با کولبرها و مرکب های آن ها شدت زیادی یافته است، برای مثال دو برادر از یک خانواده و مثلا برای ۲۰ کیلوگرم گردو نیروی انتظامی به آنجا می ریزد”.

مسوولین کشوری در جلوگیری از کشتار کولبرها و ایجاد منطقه آزاد خواب خرگوشی گرفته اند

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس پیرامون اقدامات خود در حل بحران کولبران عنوان داشت: “از زمانی که بنده نماینده این حوزه انتخابیه شدم با هنگ مرزی، شورای تامین که یکی از اعضایش مرزبانی ها در شهرهای مرزی هستند نشست داشتیم، و شاید بتوان گفت ۹۰ درصد وقت نمایندگان شهرهای مرزی مانند پیرانشهر و سردشت بجای اینکه صرف اشتتغالزایی و زیرساخت ها شود، صرف خنثی کردن تبعات و عوارض ناشی از سوء مدیریت و بی تدبیری این مجموعه می شود”.

وی ضمن بیان اینکه برای پیشگیری از کشت و کشتار کولبرها و اسب ها آقای ترکان و معاون اول رییس جمهور را به این منطقه آورده است، اظهار داشت: “اینجا بهترین مکان را برای ایجاد مناطق آزاد داراست اما به گوش آن ها نرفت، نه معاون اول ، نه رییس جمهور و نه آقای ترکان، و انگار دوستان ما خواب خرگوشی گرفته اند”.

خضری ادامه داد: “ما همه این مسوولین را بردیم و در راستای جلوگیری از کشتار کولبرها از شورای تامین شهرستان آغاز کردیم، آقای لاریجانی را به مرزها بردیم و برایش توضیح دادیم ، معاون اول رییس جمهوری را به منطقه مرزی بردیم و گفتیم که کشتن کولبر کار درستی نیست و این نحوه شغل کولبری هم باید مدیریت شود، قبول کردند. آقای ترکان را بردیم، وزرای جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت و همچنین وزیر کشور را نیز در راستای حل مشکلات مناطق مرزی و توسعه نیافتگی شان و کشتار کولبرها ، سال گذشته به منطقه مرزی بردیم”.

نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس تصریح کرد: “همه مسوولین فوق را با هلیکوپتر یکی به یکی به نقطه صفر مرزی سردشت و پیرانشهر بردم، کار به ستاد مبارزه با قاچاق کالا رسید و چند جلسه نیز در آنجا برگزار کردیم و می توانم بگویم که بیشترین آمار بازدید وزرا در طول هشت دوره پیشین مجلس که بنده از دوره نهم وارد شدم، به اندازه دوره نهم بنده نه آنقدر حساسیت بوده و نه مسوولین تراز اول کشوری مرزها را از نزدیک بازدید کرده اند”.

خضری تاکید کرد: “ولی چه فایده که در عمل می بینیم کشتار کولبرها در حال افزایش است که برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی و همه موازین اسلامی و شرعی و قانون اساسی کشور است”.

آقای رئیس جمهور! به قولتان برای رسمی شدن مرز کیله سردشت و ایجاد منطقه آزاد عمل کنید

وی تصریح کرد: “بنده از آقای رییس جمهور گلایه شدید دارم، چراکه لایحه مناطق آزاد را که سال گذشته در دوره نهم از مجلس رای نیاورده است دوباره با همان شیوه و بدون کمترین تغییری ارائه کرده است”.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: “آقای رییس جمهور! شما که به استان آذربایجان غربی آمدید و بازدید کردید، ما نیز یک مطالبه بیشتر نداشتیم که رسمی شدن مرز کیله سردشت و مسئله منطقه آزاد پیرانشهر و سردشت بود، شما که قول دادید چرا به قولتان عمل نمی کنید؟ جزو مصوبات شماست و باز هم در لایحه آن را نگنجانده اید”.

خضری افزود: |وقتی رییس جمهور اینطور رفتار کند یعنی یک چیزی بگوید و طور دیگر رفتار کند، ما انتظار داریم که مرزبانی این دفعه همه مردم را به تیر ببندد! وقتی که رییس جمهور به حرف قانونی خود عمل نمی کند، چه انتظاری می شود داشت”.

وی ضمن بیان اینکه تعاونی های پیله وران مرزنشینان پیرانشهر و سردشت به مشکل برخوردند، از دولت برای عدم اتخاذ سیاست های لازم جهت ایجاد منطقه آزاد اظهار گلایه مندی کرد و گفت: |گله ما از دولت این است که می تواند در سردشت و پیرانشهر که صادرات محور هستند و به اقلیم کردستان عراق بعنوان مصرفی ترین بازار خاورمیانه متصل است منطقه آزاد ایجاد کند|.

نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس ادامه داد: |مرز تمرچین پیرانشهر سه برابر گمرک بازرگان که حدود هشتاد سال درحال فعالیت است پیشی گرفته و سالیانه بین ۱۱ تا ۱۲ میلیارد دلار حجم مبادلات ما با اقلیم کردستان عراق می باشد|.

بکارگیری نیروهای بی تجربه در مرزبانی/مردم از بی تدبیری مرزبانی آذربایجان غربی گلایه دارند

وی در ادامه از بکارگیری نیروهای بی تجربه در مرزبانی اظهار تعجب کرد و عنوان داشت: برای بنده عجیب است که چرا کسانی را بعنوان مرزبان به مرزها می فرستند که حتی تجربه شش ماه آموزش درست و حسابی را هم ندارند؟ کسی که بعنوان سرباز هنگ مرزی است در همه جای دنیا آموزش های تخصصی می بینند در حالیکه متاسفانه آن ها حتی آموزش جواب سلام را هم ندیده اند.

خضری افزود: “طوری با کولبرها رفتار می کنند که در نظر نمی گیرند آن ها ایرانی هستند، مانند شما خون داده اند، فرزند شهید و برادر شهید هستند و می بینیم که نه بخاطر یک جنس قاچاق بلکه برسر کالای مجازی که خودشان اجازه دادند کشته شده اند”.

نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس اظهار داشت که این موضوع باعث تنش های شدیدی در منطقه پیرانشهر و سردشت شده است و مردم از بی تدبیری دست اندرکاران و علی الخصوص مرزبانی استان آذربایجان غربی گلایه دارند.

مرزبانی استان آذربایجان غربی در سطح کشور نوبر است/به مصوبات شورای امنیت کشور توهین می کنند

رسول خضری تاکید کرد: “فکر می کنم که مرزبانی استان آذربایجان غربی در سطح کشور نوبر است، چرا که هیچ کدام از ابلاغیه های مصوبات شورای امنیت کشور که بالاترین نهاد در مورد معابر مرزی است درست اجرا نمی شود، به شدت با آن مخالفت می شود و به نامه های آن ها توهین می کنند که از مرز خبر ندارند”.

وی افزود: “جالب است که رییس مجلس، آقای شمخانی، معاون اول رییس جمهوری، وزرای اقتصاد، کشور و آقای ترکان از مرز بازدید کرده اند و نمی دانم دیگر چه کسی مانده است”.

نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس در ادامه تصریح کرد: “اگر شخص خود رییس جمهور تشریف بیاورند و مرزها را ببینند شاید در آن زمان مرزبانی استان آذربایجان غربی باورش بشود که باید به قانون عمل شود و وظیفه اش را یک بار دیگر به او یادآوری کنند که بعنوان کسی که مجری قانون و حافظ امنیت مرزها هستید، این امنیت با تهدید مردم داخلی ایجاد نمی شود، بلکه با اجرای صحیح مصوبات ابلاغیه شورای امنیت کشور است که این مهم مقدور می شود”.

خضری تاکید کرد: “مسوولینی مانند: رییس جمهور، وزیر کشور، سازمان مبارزه با قاچاق کالا و غیره با هم تصمیم می گیرند، اما یک مرزبانی برای خودش می گوید: نه”.

دستور مافوق باید بلافاصله اجرا شود/کسی که سرپیچی می کند باید در تیمارستان بستری شود

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس تصریح کرد: “بنده یک بار پشت تلفن به استاندار گفتم، معابر را باز کرده بودند ، دو هفته گذشته بود اما مرزبانی معابر را باز نمی کرد، همه استان ها کار می کردند و به ریش ما می خندیدند. گفتم که بنده بعنوان پزشک اسمم دکتر خضری است و خودتان می دانید که در بحث نظامی گری دستور مقامات مافوق باید بلافاصله اجرا بشود، کسی که در این منصب است و دارد سرپیچی می کند از نظر بنده نیاز به بستری در تیمارستان دارد و روانی است”.

وی ادامه داد: “الان هم دارم می گویم، من ندیده پشت تلفن با ایشان صحبت کردم، از نظر من یک فرد روانی است که نیاز به بستری دارد، شاید سه ماه، چهار ماه بستری شود ببینیم وضعیت روانی اش چیست؟ وگرنه همه استانها در کشور تابع قوانین هستند، کسی که سرپیچی می کند، نه یکبار و دو بار و ده بار، حتما مشکلی دارد”.

رسول خضری تصریح کرد: “اینکه نه استانداری برخورد می کند و نه وزارت کشور، برای ما جای ابهام و سوال است و ما می خواهیم که جواب صریح و شفاف را از وزیر کشور بگیریم”.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین اظهار داشت: “بنده چندین بار تذکرات کتبی، شفاهی و نطق هایی را برای حل این مشکلات داشته ام، حتی هنگامیکه ستاد مبارزه با کالا گزارش کار داد، بنده بعنوان منتقد بلند شدم و گفتم که شما برای مشاغل کولبری و وضعیت امنیت شغلی و جانی آن ها چه فکری کردید”.

رهبری در نطقی پیرامون کولبرها گفتند منظور از مبارزه با قاچاق، کولبرهای ضعیف نیستند

وی ضمن بیان اینکه هزار کانتینر قاچاق از بندر وارد می شود و کسی چیزی نمی گوید اما کولبر برای امرار معاش خود دست به جابجایی بار می زند، به سخنان رهبری پیرامون معابر کولبری اشاره کرد و گفت: “یکی از عنایات ویژه مقام معظم رهبری همین معابر کولبری بوده است و شما در مقابل عنایت رهبری گارد می گیرید، در حالیکه مقام معظم رهبری در نطقی که درخصوص کولبرها داشتند گفتند که منظور از مبارزه با قاچاق، کولبرهای ضعیف نیستند. خود آقا از بیت اش خبر دارد اما این آقایان که می آیند و می بینند متاسفانه بصیرت ندارند و مشکلات را نمی بینند”.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.