سهیل عربی؛ پدری که به اتهام نوشته‌های فیسبوکی زندانی و از مرخصی محروم است

یک منبع مطلع گفت که سهیل عربی، زندانی عقیدتی که به دلیل نوشتن مطالب انتقادی در فیسبوک بازداشت شده، از ابتدای بازداشت و زندانی شدنش در آبان ماه ۱۳۹۲ تا کنون در زندان اوین از مرخصی محروم بوده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، همسر سهیل عربی نیز با اشاره به غیبت همسرش در سومین جشن تولد پیاپی فرزندشان، در صفحه فیسبوکش نوشته است: «این دوشنبه که میاد روژان هفت ساله میشه؛ به قول خودش یازدهم امرداد. خیلی امیدوار بودم بعد از سه سال، سهیل تو جشن تولد «روژان» کنارمون باشه، خیلی دوندگی کردیم، ده ماه از دادگاه به دادستانی از داستانی به اجرای احکام، از اجرای احکام به اوین، از این دوست به اون فامیل، آقا نمیشه مبلغ وثیقه کمتر بشه؟ آخه ما کجا و هفتصد ملیون وثیقه کجا ؟  نشد، نشد که بعد از سه سال این بچه روز تولدش از ته دل بخنده.»

این منبع مطلع گفت: «حکم اعدام سهیل که لغو شده ولی به دلیل همین مطالبی که در فیسبوک می نوشته، در سه دادگاه مختلف به حبس و جریمه محکوم شده ولی تا به حال هرچقدر خانواده و وکلایش پیگیری کرده اند، هنوز این پرونده ها را طبق قانون ادغام نکرده اند، اگر این پرونده ها ادغام شود، ممکن است بتوانند درخواست آزادی مشروط کنند، برای مرخصی هم که دادگاه هفتصد میلیون وثیقه تعیین کرده که برای شرایط مالی خانواده و اطرافیانش وثیقه سنگینی است و خانواده امکان تهیه آن را نداشته اند و بنابراین نتوانسته به مرخصی بیاید.»

سهیل عربی، عکاسی که اینک ۳۱ ساله است، در شانزدهم آبان ماه ۱۳۹۲ به دلیل مطالبی که در صفحۀ فیسبوک خود منتشر کرده بود، توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شد. او در شعبۀ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به دلیل نوشته هایش در فیسبوک به اتهام  سب النبی (توهین به پیامبر) به اعدام محکوم شد. پس ازآن وکلای او به شعبۀ ۳۶ دیوان عالی کشور درخواست تجدید نظر فرستادند و مادۀ ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی را با توجه به شرایط پرونده و اقرارهای خود متهم برای عفو او مطرح کردند.

نسترن نعیمی، همسر سهیل عربی در آذرماه ۱۳۹۳ درباره اتهامات همسرش گفت: «سهیل دو صفحه در فیسبوک داشت:  یکی به نام خودش و دیگری به نام «نسلی که دیگر نمی خواهد نسل سوخته باشد.»، او در این صفحات به نقد وضعیت اجتماعی و سیاسی می پرداخت که بابت آنها سه سال حبس، شلاق و جریمه نقدی از دادگاه انقلاب گرفت و در حال حاضر در حال گذاراندن حکمش است. اما اتهام سب النبی به دلیل نوشته های او در صفحات فیسبوک به او تفهیم شده که این صفحات چند ادمین داشته است و نوشته هایی که به او نسبت داده شده را اصلا او ننوشته است. این صفحات در حال حاضر به روز می شود در حالیکه سهیل یکسال است در زندان به سر می برد. او مطالبی که منجر به اتهام سب النبی شده را ننوشته است.»

بر اساس مادۀ ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی اگر شخصی به پیامبر اسلام توهین کند مجازاتش اعدام خواهد بود اما مادۀ ۲۶۳ این قانون می گوید اگر متهم در دادگاه ادعا کند که حرف های توهین آمیز را بر اساس عصبانیت، نقل قول یا سهو قلم و سهو زده است، حکم اعدام او به مجازات ۷۴ ضربه شلاق تبدیل می شود.

اما شعبۀ ۳۶ دیوان عالی کشور در اقدامی غیر قانونی اتهام افساد فی الارض را به پرونده اضافه و حکم اعدام این زندانی را تایید کرد. طبق آنچه در متن حکم آمده او به دلیل «تعدد صفحات فیسبوک» به افساد فی الارض نیز محکوم شده بود، با تلاش وکلا و خانواده سهیل عربی و رسانه ای شدن پرونده، درخواست اعاده دادرسی سهیل عربی از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد و شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور حکم اعدام را لغو کرد و پرونده را برای رسیدگی مجدد به یکی از دادگاه های بدوی فرستاد. این دادگاه در رسیدگی مجدد اتهام ساب النبی (دشنام به پیامبر) را حذف کرد و آقای عربی را به هفت سال و نیم زندان و دو سال تحقیقات مذهبی (برای اثبات پشیمانی) و دو سال ممنوع الخروجی پس از آزادی محکوم کرد.

یک منبع مطلع درباره حکم اجباری تحقیقات مذهبی در مهرماه ۱۳۹۴ گفته بود: «آقای عربی در طول دو سال موظف است ۱۳ جلد کتاب در حوزه دین شناسی، مذهب شناسی و رفع شبهات دینی را بخواند و از بخش های هر کتاب خلاصه ای تهیه کند. همین طور باید در تماس با موسسه «راه حق» و «پژوهشکده امام خمینی» قرار بگیرد و پرسش‌های خود را مطرح کند. او به عنوان تکلیف هر ماه تمام پرسش ها، پاسخ ها و خلاصه کتاب هایش را باید به دادگاه ارائه کند.»

سهیل عربی همچنین  در اردیبهشت ۱۳۹۳ به اتهام توهین به رییس دانشگاه علامه طباطبایی، آیت الله جنتی و حداد عادل از طریق نوشته هایش در فیسبوک در شعبه ۱۰ دادگاه ویژۀ کارکنان دولت به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد. او همچنین در شهریور ۱۳۹۳ به اتهام توهین به علی خامنه ای، رهبر انقلاب و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۳ سال حبس محکوم شد که این حکم نیز به فاصله کوتاهی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تایید شد و علیرغم پیگیری وکلا و خانواده، این پرونده ها هنوز با هم ادغام و تجمیع نشده است.

سهیل عربی هم اینک در سومین سال حبس در بند ۳۵۰ زندان اوین، محروم از مرخصی و تماس تلفنی نگهداری می شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.