وکیل زینب جلالیان: انتظار داریم پس از ۹ سال حبس بتواند از مرخصی استفاده کند

میر سالار داودی، وکیل زینب جلالیان، زندانی عقیدتی کرد بیماری که به حبس ابد در زندان خوی محکوم است به گفت: «ما در خواست مان از مقامات قضایی و مقامات زندان خوی این است که این زندانی را به بیمارستان برای مداوا منتقل کنند یا بعد از ۹ سال به او مرخصی بدهند که خودش بیرون بیاید و مداوایش را انجام دهد. ما انتظار داریم از قدیمی ترین فعال مدنی زندانی در کشور مراقبت های بیشتری صورت بگیرد. »

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، زینب جلالیان، در زندان خوی دچار دو بیماری شده که به دلیل عدم درمان وضعیتش وخیم تر شده است. او دچار بیماری ناخنک چشم است که بتدریج بزرگتر شده و باعث مشکلاتی در بینایی او شده همچنین او از بیماری زبان در رنج است.

وکیل زینب جلالیان گفت: «مقامات زندان تاکنون همکاری کرده اند و او را برای انجام آزمایشات مختلف به بیمارستان خارج از زندان منتقل کرده اند اما هنوز منشاء بیماری مشخص نشده و طبعا باید به شهر بزرگتر با بیمارستان مجهزتری اعزام شود یا به او مانند هر زندانی دیگر مرخصی بدهند. خانواده اش همیشه گفته اند که برای سپردن قرار وثیقه او آماده اند، امیدواریم به او مرخصی چند روزه داده شود تا خانواده اش او را به بیمارستان بهتری منتقل کنند و درمانش صورت بگیرد.»

امیر سالار داودی در پاسخ به این سوال که استدلال مقامات قضایی برای عدم مرخصی به خانم جلالیان طی ۹ سال حبسش چیست، گفت: «تاکنون هیچ پاسخی به من نداده اند. ما معتقدیم باید با فعالان سیاسی و مدنی مانند هر زندانی دیگر برخورد شود. چطور است که در قانون ما تا این اواخر جرم سیاسی تعریف نشده بود اما وقتی موقع برخورد با زندانیان می شود بین زندانی سیاسی و غیرسیاسی تفاوت قائل می شوند. این یک جور یک پا در هوایی است ما انتظار داریم حداقل زینب بتواند مانند بقیه زندانیان از حق و امکان مرخصی استفاده کند.»

زینب جلالیان، متولد سال ۱۳۶۱، در سال ۸۶ بازداشت شد و در آذر ماه ۸۸ به اتهام محاربه از طریق عضویت در گروه پژاک کردستان به اعدام محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز به تایید رسید. آذرماه سال ۹۰ این حکم از سوی دیوان عالی کشور نقض و با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد. اتهام این زندانی ارتباط با گروه پژاک کردستان است. وی ابتدا به انجام عملیات مسلحانه نیز متهم شده بود که هیچ‌گاه آن را نپذیرفت و حکم اعدام در دیوان عالی کشور نقض شد. او در ابتدا در زندان دیزل آباد و در سال ۱۳۹۳ به زندان خوی منتقل شد.

پیش از این اخباری مبنی بر فشار جسمی و روحی بر وی برای انجام اعترافات اجباری تلویزیونی خبر منتشر شده بود. محمد شریف، وکیل دیگر زینب جلالیان در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۱۶ اسفند ماه ۱۳۹۴ درباره عدم موافقت با مرخصی او به احتمال فشار برای مصاحبه تلویزیونی اشاره کرده بود: “آخرین بار چهار ماه پیش درخواست مرخصی دادیم که باز هم موافقت نشد، یا مرخصی نمی‌دهند و یا مرخصی را “مشروط” می‌کنند.” آقای شریف در توضیح “مرخصی مشروط” گفت: “با توجه به شرایط حدس می‌زنم که مرخصی خانم جلالیان مشروط به مصاحبه تلویزیونی (اعترافات تلویزیونی) یا مواردی شبیه به این شده باشد.”

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.