یک‌هزار و ۹۳۵ هکتار از زمین های سردشت مناطق آلوده به مین است

سرپرست فرمانداری شهرستان سردشت گفت: یک‌هزار و ۹۳۵ هکتار از زمین‌های سردشت مناطق آلوده به مین است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا، اشکان مهدوی‌نیا اظهار کرد: از سال ۹۲ تا کنون ۵۲۹ هکتار و حدود ۶۰ درصد از اراضی آلوده به مین توسط گروه‌های مین‌زدایی کشور پاکسازی شده است.

وی افزود: میزان تلفات انسانی از سال ۹۲ تا کنون نیز به طور متوسط سه مجروح و یک شهید یا فوتی در سال بوده است.

مهدوی‌نیا بیان کرد: سال گذشته از اعضای گروه مین‌روبی نیز یک شهید و ۴ مصدوم داشتیم و امسال هم تا کنون ۲ نفر بر اثر انفجار مین مجروح شده‌اند.

وی در خصوص اطلاق شهید یا فوتی بر اثر انفجار مین و تفاوت‌های آن‌ها نیز یادآورشد: در خصوص شهید شناخته شدن و یا نشناخته شدن اشخاصی که روی مین می‌روند چنانچه یک شخص بر اثر کار مغرضانه (آگاهانه و قاچاق) گرفتار مین شود در کمیسیون تایید نمی‌شود ولی افرادی که ناخواسته روی مین می‌روند ادعای آن‌ها در کمیسیون ماده ۲ که در فرمانداری تشکیل می‌شود مطرح و در صورت اثبات آن فرد جانباز و شهید محسوب می‌شوند.

وی گفت: سالانه دوره‌هایی برای آشنایی مردم با خطرات مین توسط فرمانداری، سازمان بهزیستی و جمعیت هلال‌احمر تشکیل می‌شود.

سرپرست فرمانداری سردشت گفت: در مناطقی که آلوده به مین هستند علائم هشدار‌دهنده و آگاهی‌دهنده نصب شده است و بیشترین زمانی که مردم عادی روی مین می‌روند در فصل بهار و زمانی است که گیاهان خوراکی در کوهستان یافت می‌شود و برای جمع‌آوری این گیاهان مردم راهی کوهستان می‌شوند.

مهدوی‌نیا افزود: امسال تعداد ۱۲ پایگاه متروکه پاکسازی شده است و بر اساس آخرین گزارش مربوط به پنج ماهه اول سال جاری ۵۹ هکتار از اراضی آلوده به مین پاکسازی شده است.
وی توصیه کرد مردم هنگام مواجهه با مواد منفجره و شئ مشکوک از نزدیک شدن به آن خودداری کنند و به ارگان‌های مسئول همانند فرمانداری، سپاه پاسداران یا اطلاعات استان اطلاع‌رسانی کنند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.