لغو نمایشگاه لباس‌های شهبانو فرح پهلوی در تهران

نمایشگاه لباسهای شهبانو فرح پهلوی که قرار بود در معرض دید عموم قرار گیرد، به دلیل “مشکلات قانونی” لغو شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مسئولان نمایشگاهی در تهران که قرار بود در آن لباس و لوازم شخصی فرح پهلوی، شهبانوی ایران در معرض دید عموم قرار گیرد، گفته‌اند که به دلیل “مشکلات قانونی” این نمایشگاه برگزار نخواهد شد.

گیسو فکور مسئول موزه پوشاک سلطنتی در گفتگویی با ایسنا مشکلات قانونی را دلیل عدم برگزاری این نمایشگاه اعلام کرد و افزود: به دلیل این مشکلات حداقل تا پایان سال خورشیدی برگزاری این نمایشگاه ممکن نخواهد بود.

وی گفت: این نمایشگاه قرار بود از امروز (سه‌شنبه، ۱۲ بهمن) تا ۲۲ بهمن در موزه پوشاک سلطنتی در مجموعه کاخ سعدآباد، در شمال تهران برگزار شود.

به گزارش روابط عمومی کاخ سعدآباد قرار بود این نمایشگاه شامل لباس‌های رسمی و تشریفاتی خانواده پهلوی باشد که تاکنون دیده نشده بودند.

بخشی از لباس‌های فرح پهلوی را مزون‌های مشهور فرانسوی از جمله ایو سن لوران و کریستین دیور آماده کرده بودند.

فرح دیبا در سال ۱۳۳۸ در ۲۰ سالگی با محمدرضا پهلوی، شاه ایران ازدواج کرد. لباس عروسی او را ایو سن لوران که آن زمان جوانی ۲۲ ساله بود و در مزون دیور کار میکرد، طراحی کرد.

دوستی میان شهبانوی پیشین ایران و ایو سن لوران تا پایان عمر این طراح فرانسوی ادامه یافت و فرح پهلوی یکی از میهمانان ویژه مراسم خاکسپاری او در سال ۱۳۸۷ بود.

علاوه بر لباس، برخی از زینت‌آلات او مانند تاج و جواهرات را جواهرسازان مشهور جهان طراحی کرده بودند. از جمله تاجی است که فرح پهلوی در مراسم تاجگذاری بر سر گذاشت که طراحی و ساخت آن به جواهرسازی فرانسوی “وان کلیف و آرپلس” سفارش داده شده بود.

این جواهرسازی همچنین گردن‌بند و گوشواره‌های فرح پهلوی در این مراسم را نیز طراحی کرده و ساخته بود.

لباس و شنل جواهرنشان او در مراسم تاجگذاری را هم مارک بوهان، طراح فرانسوی که برای مزون کریستین دیور کار می‌کرد، با الهام از نقش‌های ایرانی طراحی کرده بود.

فرح دیبا، که پس از ازدواج با محمد رضا شاه پهلوی ملکه‌ ایران شد، در ۱۳۱۸ در تبریز به دنیا آمد. مادرش فریده قطبی بود و پدرش سهراب دیبا از افسران ارتش شاهنشاهی.

فرح دیبا پس از تحصیل در مدرسه‌ ایتالیایی‌‌ها، ژاندارک و دبیرستان رازی در تهران به همراه پسر دایی‌اش رضا قطبی، که بعد ها مدیر رادیو و تلویزیون ایران شد به فرانسه رفت و در پاریس در رشته‌ معماری در دانشگاه ثبت نام کرد.

در پی درخواست بورس تحصیلی و ارز دانشجویی، فرح دیبا به اردشیر زاهدی که در آن هنگام داماد شاه بود معرفی شد. اردشیر زاهدی نیز زمینه‌ آشنایی وی را با شاه فراهم آورد و فرح سر انجام در سال ۱۳۳۸ با شاه ازدواج کرد.

این سومین ازدواج شاه بود و شاه که از دو همسر قبلی خود فرزند پسری به عنوان وارث تاج و تخت نداشت، یک سال پس از ازدواج با فرح دیبا، صاحب نخستین پسر خود شد. او “رضا کوروش” نامیده شد. فرحناز، علیرضا و لیلا سه فرزند دیگر این زوج هستند که لیلا و علیرضا در سال‌های پیش در گذشتند.

فرح پهلوی نخستین و واپسین نمونه‌ ملکه‌ ایران بود که نقش فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ماندگاری را در زمان سلطنت همسرش ایفا کرد. پیش از وی ملکه‌ های ایران تنها در قلمرو دربار می‌ ماندند و حتی اگر نقشی اجتماعی و سیاسی هم داشتند، پنهان و پشت پرده بود.

فرح پهلوی در دورانی که ملکه ایران بود ده‌ ها موسسه‌ خیریه و نهادهای آموزشی، پژوهشی و هنری، بنیان نهاد. جمعیت بهزیستی، بنگاه حمایت مادران و نوزادان، جمعیت ملی کمک به جذامیان، سازمان ملی انتقال خون ایران از بنیادهای خیریه ‌ای هستند که به ابتکار فرح پهلوی ایجاد شدند.

بنیاد فرهنگ ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن فیلارمونیک تهران و انجمن شاهنشاهی فلسفه نیز از نهادهای فرهنگی هستند که زیر نظر فرح پهلوی تأسیس و اداره شدند.

فرح پهلوی در ۲۶ دی ۱۳۵۷ در آستانه انقلاب ایران همراه با خانواده‌اش از ایران رفت و اکنون در فرانسه و آمریکا زندگی می‌کند.

Post source : بی بی سی

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.