جلوگیری از ترخیص کولبران در بیمارستان ارومیه به علت عدم توانایی در پرداخت هزینەهای درمان

زمستان گذشته براثر تیراندازی مأموران مرزی دو کولبر سردشتی زخمی و روانه بیمارستان ارومیه شدند اما تاکنون بە علت عدم توانایی در پرداخت هزینەهای درمان، به آنها اجازه ترخیص داده نمی‌شود.

بەگزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری موکریان، کولبر ”بهمن توفیقی” اھل روستای گاکە از توابع سردشت، ١۵ اسفند ٩۵ در اطراف روستای بیتوش مورد اصابت گلوله نیروهای مرزی ایران قرار گرفت و به علت شدت جراحات از ناحیه شکم به بیمارستان امام ارومیه منتقل شد.

خانوادە توفیقی بە موکریان گفتند: به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینەهای بیمارستان، اجازه ترخیص فرزند خود را ندارند.

“عثمان احمدی” دیگر کولبر مرزی اھل روستای دوله سردشت ١٣ بهمن ٩۵ بر اثر تیراندازی ماموران مرزی ایران زخمی و هم اکنون در بیمارستان امام ارومیه بستری می‌باشد.

خانواده احمدی هم به موکریان گفتند: یکی از پاهای عثمان به دلیل جراحات وارده و تأخیر در درمان وی از کار افتاده و تا حالا هزینه ترخیص او به بیش از ۶٠ میلیون تومان رسیده و ما توانایی پرداخت این مبلغ را نداریم.

خانوادە ھای این دو کولبر نگران افزایش بدھی خود بە بیمارستان ھستند وگرنە وضعیت جسمی توفیق و عثمان چندان مناسب ترخیص نمی‌باشد.

مدیران بیمارستان به خانواده این دو کولەبر گفتەاند؛ بیمارانی که بر اثر اصابت گلوله از سوی نیروهای نظامی ایران مجروح و نیاز به درمان داشته باشند،، مشمول طرح تحول سلامت نمی‌شوند.

خطرات کولبری و برخورد سخت ماموران مرزی با کولبرھا، آن اندازه هزینەزا هست که افراد جز به دلیل تنگی معیشت به آن روی نیاورند. کارشناسان اقتصادی نبود زیرساخت‌های اقتصادی، عدم سرمایه‌گذاری، تبعیض فاحش در اختصاص درآمدهای ملی به برخی استان‌ها در مقایسه با مرکز، عدم وجود به رنامەهای دراز مدت در جهت ایجاد اشتغال پایدار و دیدگاه امنیتی حکومت نسبت به مناطق مرزی غرب کشور را از جمله دلایل مربوط به گسترش پدیده کولەبری برشمردەاند

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.