بررسی امنیت نرم افزارهای آفیس و پیشنهاد یک راهکار جایگزین/ به همراه آموزش

بدون شک هیچ کسی نیست که از کامپیوتر استفاده کرده باشد و نام مجموعه آفیس را نشنیده باشد و با آن آشنایی نداشته باشد.

تصویر شماره ۰۱

با توجه به امکانات وسیع شرکت مایکروسافت و تجربه سالیانِ سال کار و توسعه این مجموعه ؛ مجموعه آفیس بهترین و پرقدرت ترین نرم افزار در نوع خود به شمار میرود و بدون هیچ رقیب جدی یکه تاز میدان رقابت می باشد . اما متاسفانه در کشور ما با توجه به اینکه مشکلات امنیتی فراوانی پیش روی کاربران قرار   دارد و میبایستی ملاحظات امنیتی بسیاری را در نظر بگیریم ؛ این مجموعه دارای اشکالات امنیتی بسیار زیادی می باشد. اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که با توجه به تحریم ها و وضعیت کپی رایت در ایران امکان خرید قانونی این نرم افزار وجود ندارد و بنابراین آپدیت های رایگان شرکت مایکروسافت خود بخود منتفی است و همین ایراد باعث می شود که این نرم افزارها آسیب پذیر شوند و از نظر امنیتی شرایط مناسبی نداشته باشند .

نکته دوم و صد البته مهمتر این است که در بازار ایران سی دی های قفل شکسته آفیس در دسترس همه هست و سایتهای بسیاری به رایگان امکان دانلود این مجموعه را به شما میدهند. پر واضح است که این کار اصولا شک برانگیز است و باید به دلایل آن توجه کافی نمود. در دنیای واقعی اگر کسی اتوموبیل شخص دیگری را بدزدد و به رایگان در اختیار شما بگذارد ، شما شک میکنید که چه دلیلی دارد که خودش را به خطر می اندازد و این کار را برای شما انجام میدهد. ولی در دنیای مجازی متاسفانه خیلی از ما به این نکته مهم توجه نمی کنیم که چه دلیلی میتواند پشت این بذل و بخشش سخاوتمندانه نهفته باشد .
در دنیای آی تی یک ضرب المثل وجود دارد که میگوید:

پنیر مفت پیدا نمیشود مگر در تله موش!

بله . به همین راحتی. اگر کسی یک نرم افزار که صدها دلار قیمت دارد را بدزدد و به رایگان در اختیار شما قرار دهد در درجه اول باید از خودتان بپرسید که چه دلیلی منطقی برای این کار وجود دارد؟ جواب ساده است. شما قربانی یک حیله ساده هستید . کسانی که این کار را می کنند ، با قرار دادن جاسوس افزارها؛ شروع به سرقت اطلاعات شما یا زیر نظر گرفتن فعالیتهای شما میکنند .

اجازه بدهید یک تجربه شخصی را با شما در میان بگذارم .

من حدود چهارسال پیش مجموعه نرم افزاری پرند را خریداری کردم و یک مجموعه کامل از تقریبا تمامی نرم افزارهای روز را بصورت قفل شکسته با قیمت ناچیز حدود پانزده هزار تومان بصورت قانونی خریداری نمودم !!!

با توجه به اینکه آشنایی نسبی با نحوه تامین امنیت کامپیوتر داشتم بصورت مرتب از بهترین آنتی ویروسها و فایروال و سایر نرم افزارهای آنتی مال ویر و … استفاده میکردم. همواره آنتی ویروسم را به روز نگه میداشتم و بصورت منظم تمام کامپیوترم را اسکن میکردم و مطمئن بودم که مشکلی وجود ندارد. ولی تقریبا شش ماه پیش؛ بعد از آخرین آپدیت آنتی ویروسم متوجه شدم که در تمام فایلهای برنامه های آفیس جاسوس افرار وجود دارد و در تمام این مدت -تقریبا سه سال- پسوردهایی را که در کامپیوترم استفاده میکردم به همراه آدرس سایت مربوطه توسط همین جاسوس افزار سرقت شده و در اختیار هکرهای گرامی قرار گرفته بوده.

بعد از این ماجرا به مدت دو ماه تقریبا تمام اینترنت را شخم زدم و تک تک سایتهایی را که آفیس رایگان ارائه میدادند چک کردم و تک تک آنها را دانلود کردم و با آنتی ویروسِ به روز چک کردم و حتی یک مورد نرم افزاری که آلوده به این جاسوس افزار نباشد را مشاهده نکردم. تمام نرم افزارهای آفیس ارائه شده رایگان در این سایتها بدون حتی یک مورد اسثنا آلوده بود. شاید واژه آلوده مناسب نباشد چون این جاسوس افزارها بصورت عمدی در این نرم افزارها تعبیه میشوند.

در این گونه موارد وقتی میگوییم هکر ، عملا منظور افرادی نیست که اطلاعاتی در زمینه کامپیوتر دارند و اقدام به سرقت اطلاعات شما میکنند. در مورد ایران عملا این بر میگردد به سپاه و برادارن ارتش سایبری جمهوری اسلامی که به صورت سازماندهی شده اقدام به سرقت اطلاعات و کلمات رمز شما می کنند و از این طریق تمام فعالیتهای اینترنتی شما را تحت نظر میگیرند و هروقت بخواهند به هرگونه اطلاعاتی در مورد شما دسترسی دارند و این برای فعالین سیاسی و حوزه های اجتماعی برابر است با خطر مرگ.

بنابراین به نظر میرسد که جستجوی یک راه حل جایگزین منطقی به نظر برسد. یکی از نرم افزارهایی که تا حد زیادی بسیاری از نیازهای کاربران را به خوبی تامین میکند مجموعه لیبره آفیس میباشد.

تصویر شماره ۰۲

این مجموعه بصورت اوپن سورس بوده و بصورت رایگان عرضه میشود .

همانگونه که ملاحظه میکنید اینجا هم نرم افزار به رایگان در اختیار شما قرار میگیرد. پس تفاوت در کجاست؟ تفاوت در اینجاست که این مجموعه بصورت قانونی در اختیار شما قرار میگیرد. حالا سوال اینجاست که چه کسی یا چه کسانی این نرم افزار را تهیه کرده اند و چرا آن را به رایگان در اختیار دیگران میگذارند؟

اجازه بدهید به سایت http://www.libreoffice.org/  سری بزنیم و ببینیم چطور خودشان را معرفی کرده اند:

ما که هستیم ؟  https://www.libreoffice.org/about-us/who-are-we/

لیبره آفیس یک نرم افزار توسعه یافته جامعه محور است و یک پروژه از یک سازمان غیر انتفاعی است. لیبره آفیس توسط کاربرانی مانند شما توسعه یافته است که به اصول نرم افزار آزاد باور دارند و به اینکه کارشان را با همه دنیا به روشهای غیر محدود کننده به اشتراک بگذارند باور دارند. ما باور داریم که کاربران باید آزادی اجرا – آزادی کپی – آزادی توزیع ، مطالعه ، تغییر و بهبود نرم افزاری را که ما توزیع میکنیم داشته باشند. به همین دلیل ما دانلود رایگان مجموعه برنامه های لیبره آفیس را پیشنهاد میکنیم.

نرم افرار رایگان در درجه اول و مهمتر از همه موضوع آزادی است نه قیمت .

.ما برای این آزادی اقدام میکنیم به دلیل اینکه باور داریم همگان شایسته آن هستند

مجموعه نرم افزاری لیبره آفیس

قابل دانلود از آدرس زیر میباشد :

https://www.libreoffice.org/download/libreoffice-fresh/

 

این نرم افرار با توجه به حجمی که دارد طبیعتا با سرعت اینترنت در ایران مشکلات زیادی را

برای دانلود خواهد داشت که خوشبختانه امکان دانلود از طریق بیت توررنت هم فراهم است که خبر خوبی برای کاربران داخل ایران به شمار میرود.

DOWNLOAD VERSION 5.1.0

۲۱۱ MB (TorrentInfo)

http://download.documentfoundation.org/libreoffice/stable/5.1.0/win/x86/LibreOffice_5.1.0_Win_x86.msi.torrent

 

 

 

لیبره آفیس چیست؟

https://www.libreoffice.org/discover/libreoffice/

تصویر شماره ۰۳

لیبره آفیس یک مجموعه قدرتمند است . با رابط کاربری واضح و ابزارهای قدرتمند و به شما اجازه میدهد تا خلاقیت خود را آشکار کنید و بهره وری تان را افزایش دهید.

لیبره آفیس چندین نرم افزار مختلف را درخود جای داده است که آن را تبدیل به قدرتمندترین مجموعه آفیسِ اُپن سورس در بازار نموده است.

 

Writer نام پردازشگر متنی این مجموعه است .

Calc حساب نام نرم افزار صفحه گسترده این مجموعه است.

Impress نام نرم افزار ارائه مطلب این مجموعه است.

Draw نام نرم افزار نقاشی و فلوچارت این مجموعه است.

Base نام مجموعه پایگاه داده.

Math نام مجموعه ویرایش ریاضی مجموعه است.

 

از تمام انواع اسناد میتوانید استفاده کنید

لیبره آفیس با تمام فرمتهای مختلف مانند مایکروسافت ورد – اکسل – پاورپوینت – و پابلیشر سازگار است ولی لیبره آفیس با استفاده از یک استاندارد باز به نام ODF -قالب باز اسناد – از این هم فراتر میرود. آزاد به معنای آزادی ، حالا و همیشه لیبره آفیس را به زبان خودتان دانلود کنید و کشف کنید که چطور لیبره آفیس میتواند بصورت روز به روز خلاقیت شما را به حرکت در بیاورد.

حال اجازه بدهید نگاه مختصری به پرکاربرد ترین های این مجموعه بیندازیم.

 

 

Writer

برنامه نویسنده

تصویر شماره ۰۴

انواع اسناد را ویرایش کنید.

برنامه نویسنده تمام خصوصیاتی را که شما از یک واژه پرداز مدرن انتظار دارید در اختیار دارد.

به اندازه کافی ساده است برای یک یاداشت سریع و کوچک و در همین حال به اندازه کافی قدرتمندهست که بتوانید یک کتاب کامل را با تمام محتویات ، نمودارها ، فهرست ها و بقیه چیزها بوجود بیاورید.

در حالیکه برنامه «Writer» آن را به خوبی ویرایش میکندو زیبا جلوه میدهد،شما آزاد هستید که روی پیامتان تمرکز کنید.

 

 

Calc

برنامه محاسبه

تصویر شماره ۰۵

یک صفحه گسترده برای همه. محاسبه یک برنامه صفحه گسترده است که همیشه به آن نیاز داشتید.

تازه وارد ها آن را آسان برای یادگیری می یابند و حرفه‌ای ها از طیف گسترده اعمال پیشرفته آن راضی هستند.

شما همچنین میتوانید فرمهای صفحه گسترده پیش ساخته مورد نیاز خود را از سایت لیبره آفیس به رایگان دانلود کنید.

با دیگران همکاری کنید و کارتان را با هم به اشتراک بگذارید.

با استفاده از خصوصیت چند کاربره نرم افزار محاسبه میتوانید کارهایی را بصورت مشترک با دیگران به پایان برسانید.

Calc میتواند به آسانی اطلاعات جدید را با اطلاعات قبلی تنها در چند کلیک ترکیب کند.

این خصوصیت همکاری میتواند از ویرایش های مختلف که با هم تناقض دارند پیشگیری کند.

در حالیکه نرم افزار محاسبه میتواند صفحات گسترده را با فرمت اصلی خودش یعنی «او ی اس» ذخیره کند در همین حال شما میتوانید اسنادتان را با فرمت مایکروسافت آفیس اکسل نیز ذخیره کنید و برای اشخاصی که با نرم افزارهای آفیس مایکروسافت کار میکنند ارسال کنید .

اگر شما فقط نیاز دارید که کارتان را بصورت فقط خواندنی برای دیگران بفرستید، آنها میتوانند آن را درطیف وسیعی از پلت فرمهای مختلف ببیینند .

شما همچنین میتوانید آن را بصورت پی دی اف اکسپورت کنید.

نرم افزار محاسبه بصورت کامل با انواع فرمتها سازگار است .

Impress

نرم افزار نقش

تصویر شماره ۰۶

 

ارائه به خوبی انجام میشود.

نرم افزار نقش واقعا یک ابزار عالی برای ایجاد محتوای چند رسانه ای خلاق برای ارائه است .

یک ویرایش خلاق و قابل انعطاف. وقتی که زمان ارائه کار شما میرسد ، شما یک نمایش قدرتمند خواهید داشت که به شما اجازه کنترل کامل همه چیز را خواهد داد.بنا براین شما میتوانید بر روی انتقال پیامتان به مخاطبان تمرکز کنید.

نرم افزار نقش از طیف گسترده ای از مونیتورها و کنسول های نمایش پشتیبانی می کند . همچنین به شما امکانات جانبی دیگری را ارائه میکند :

نظیر توانایی دیدن اسلاید بعدی ، دیدن یادداشتهای تان بر روی اسلاید و کنترل زمان درحالیکه مخاطبان شما تنها به اسلاید روی صفحه خیره شده اند .

ایمپرس طیف وسیعی از ابزارهای رسم دارد که به سادگی قابل استفاده هستند و ابزارهای نمودار کشیدن و … برای اضافه کردن سبک های پیشرفته برای ارائه های شما .

شما همچنین میتوانید با دانلود فرمهای رایگان از قبل آماده شده از سایت لیبره آفیس زمان بیشتری صرفه جویی کنید .

******

مسلما با توجه به شباهت بسیار زیاد محیط نرم افزارهای لیبره آفیس با مجموعه مایکروسافت آفیس ،کسانی که اندکی آشنایی با مجموعه آفیس مایکروسافت داشته باشند بدون اینکه نیازی به آموزش خاصی داشته باشند میتوانند با اندکی تمرین از نرم افزارهای لیبره آفیس هم استفاده کنند و این خود یکی از مزیتهای استفاده از این مجموعه میباشد .

 

 

 

 

حال بپردازیم به نحوه نصب و استفاد از این مجموعه.

پیش از هر چیز لازم است مطمئن شوید که آیا سیستم شما حداقل های لازم را برای نصب این مجموعه دارد یا نه .

تصویر شماره ۰۷

تصویر شماره ۰۸

 

تصویر شماره ۰۹

 

بعد از اینکه مطمئن شدید که سیستم شما میتواند این نرم‌افزارها را اجرا کند به صفحه اصلی سایت بروید.

 

وقتی به سایت لیبره آفیس با آدرس زیر بروید:

www.libreoffice.org

با صفحه زیر روبرو میشوید.

قسمت دانلود که با فلش مشخص شده را انتخاب کنید.

تصویر شماره ۱۰

به صفحه زیر میروید.

برای دانلود آخرین ورژن مجموعه قسمت مشخص شده را کلیک نمایید.

تصویر شماره ۱۱

در این صفحه با بقیه قسمتها کاری ندارید. فقط فایل را ذخیره کنید.

تصویر شماره ۱۲

 

دوستانی هم که با تورنت فایل‌ها رو دانلود میکنند میتوانند قسمت مشخص شده زیر را کلیک کنند.

تصویر شماره ۱۳

برای انتخاب زبان شیرین فارسی به قسمت مشخص شده بروید

تصویر شماره ۱۴

و زبان پارسی را انتخاب کنید.

تصویر شماره ۱۵

 

برای دانلود پکیج های دیکشنری و ترجمه قسمتهای زیر را دانلود کنید.

تصویر شماره ۱۶

 

 

پس از پایان دانلود فایلها به سراغ مراحل نصب این مجموعه نرم افزاری میرویم.

فایل msi با حجم تقریبی دویست مگابایت را کلیک کنید. برنامه نصب ابتدا فضای قابل دسترسی را کنترل میکند.

تصویر شماره ۲۱

به صفحه بعدی بروید و نوع نصب سفارشی را انتخاب کنید.

تصویر شماره ۲۲

در قسمت زبانها ، منوی مربوطه را باز کنید و زبان پارسی را انتخاب کنید.

تصویر شماره ۲۳

گزینه نصب روی هارد دیسک که در تصویر مشخص شده را انتخاب کنید.

تصویر شماره ۲۴

در قسمت بعدی تمام قسمتها را تیک بزنید تا فایلهای مربوطه به نرم افزارهای لیبره آفیس مرتبط شوند و با این نرم‌افزار باز شوند.

تصویر شماره ۲۵

در صورت تمایل برای ایجاد میانبر در میز کارتان گزینه اول را کلیک کنید.
در صورتی که گزینه دوم را کلیک کنید هنگام شروع به کار کامپیوتر بصورت اتوماتیک لیبره آفیس اجرا خواهد شد .

تصویر شماره ۲۶

اجازه دهید تا مراحل نصب انجام شود . این کار احتمالاً چند دقیقه‌ای طول خواهد کشید.

تصویر شماره ۲۷

تبریک ! نصب نرم‌افزار با موفقیت به اتمام رسید.

تصویر شماره ۲۸

حال یک میانبر روی میز کارتان دارید.

تصویر شماره ۲۹

با کلیک روی میانبر ایجاد شده ، وارد برنامه لیبره آفیس میشوید.

میتوانید هر کدام از نرم افزارهای مربوطه را که میخواهید انتخاب کنید. مثلاً writer را انتخاب میکنیم.

تصویر شماره ۳۰

و همه چیز آماده است برای اینکه محتوای مورد نظرتان را خلق کنید.

تصویر شماره ۳۱

 

تیم امنیت تارنگار حقوق بشر در ایران

 

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.