مادر زندانی سیاسی به خاطر اعتراض به حکم پسرش به ۹۱ روز حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

سیمین عیوض زاده، مادر زندانی سیاسی امیدعلی حق شناس، که به ۹۱ روز حبس و ۷۴ضربه شلاق در دادگاه کیفری استان تهران محکوم شده است گفت: «اتهام من با اقدامی که انجام دادم کاملا متفاوت است بنابراین حکمم را قبول ندارم و اصلا آن را عادلانه و منطقی نمی دانم و انتظار تبرئه خودم را دارم. روز شنبه ۲۲ اسفند آخرین روز مهلت برای درخواست تجدید نظر به حکمم است که وکیلم این درخواست را خواهد داد.»

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، سیمین عیوض زاده، مادر امید علی شناس، فعال حقوق مدنی و کودک است که روز ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۳ توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شد. امید علی شناس پس از ماهها زندان در دادگاهی در تاریخ ۱۴ اسفند ماه ۱۳۹۳ به ۱۰ سال حبس محکوم شد. وکیل او پس از اعلام این حکم درخواست تجدید نظر در حکم را داد اما هنوز رای دادگاه تجدید نظر او پس از ماهها ابلاغ نشده است. آقای حق شناس نهایتا در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۴ با قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی تا زمان رای دادگاه تجدید نظر آزاد شد.

پیش از آزادی او مادر این زندانی بارها در تجمعات مسالمت آمیز در اعتراض به بازداشت فرزندش و عدم آزادی او با قرار وثیقه شرکت کرده بود.  خانم سیمین عیوض زاده در تاریخ ۳۰ آبان ماه که به همراه تعداد دیگری از شهروندان در مقابل زندان اوین تجمع کرده بود توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. او پس از بازداشت به زندان قرچک ورامین منتقل شد و پس از ۹ روز با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

خانم عیوض زاده که متهم به اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی در حمایت از سرکرده فرقه عرفان حلقه شد در شعبه ۱۰۶۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی دهقانی روز ۲۰ بهمن ماه به همراه ۱۷ نفر دیگر که در همان روز ۳۰ آبان ماه دستگیر شده بودند محاکمه شد و طبق حکمی که در تاریخ سوم اسفند ماه به وکیلش ابلاغ شد به ۷۴ ضربه شلاق و ۹۱ روز حبس محکوم شد. این حکم برای تمام ۱۸ نفر یکسان صادر شده است.

طبق گفته خانم عیوض زاده، ۱۲ نفر از دستگیر شدگان شاگردان و هواداران محمد علی طاهری بودند و ۶ نفر دیگر از خانواده ها و دوستداران زندانیان سیاسی بودند. هاشم زینالی پدر سعید زینالی نیز یکی از این افراد است که او نیز به دلیل بی خبری از فرزندش در طی ۱۶ سال اعتصاب کرده بود.

خانم عیوض زاده با اظهار اینکه اتهام را قبول ندارد، گفت: «۱۸ نفر در تاریخ ۳۰ آبان ماه در تجخع مقابل اوین دستگیر شدند که من یکی از این ۱۸ نفر بودم. ۱۲ نفر از ما شاگردان و هواداران محمد علی طاهری بودند و بقیه از خانواده های زندانیان سیاسی یا در دفاع از آنها در تجمع شرکت کرده بودند. من در اعتراض به حکم سنگین پسرم و عدم موافقت با آزادی او با قرار وثیقه در آن روز تجمع کرده بودم اما پس از دستگیری به من اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی در دفاع از محمد علی طاهری تفهیم شد در حالیکه همه دنیا می دانند من برای چه آن روز تجمع کرده بودم و عکس پسرم هم دست بود. من اصلا آقای طاهری را نمی شناسم.»

سیمین عیوض زاده با اظهار اینکه در دادگاه به دفاعیات او و وکیلش توجهی نشده به کمپین گفت: «نمی دانم چرا اصلا دادگاه تشکیل شد وقتی به دفاعیات وکیلم و خودم در صدور حکم توجهی نشده است. من به اتهامی متهم شدم و حکم گرفتم که اصلا آن را مرتکب نشده ام. اولا من برای پسرم و نه برای آقای طاهری آن روز در مقابل زندان اوین تجمع کرده بودم و ثانیا تجمع ما مسالمت امیز بود و نیاز به گرفتن مجوز نداشت.»

خانم عیوض زاده ادامه داد: «قاضی گفت شما مجوز تجمع نداشتید من هم گفتم طبق ماده ۲۷ قانون اساسی تجمعات مسالمات آمیز نیازی به مجوز ندارد. گفتم ما کار خلافی نکردیم و آنهایی که ما را دستگیر کردند کار خلاف انجام داده اند و باید به جای ما محاکمه شوند.»

خانم عیوض با اظهار اینکه پس از بازداشت در تاریخ ۳۰ آبان ماه به مدت ۹ روز در زندان قرچک بوده درباره بازجویی خود گفت: «پس از بازداشت ما را در ابتدا به دادسرای زندان اوین بردند و در آنجا به ما تفهیم اتهام شد و بعد من به همراه دو خانم دیگر لیلا میرغفاری و شرمین یمنی که از طرفداران آقای طاهری بودند پس از بازداشت به زندان قرچک منتقل شدیم و مردها هم به زندان اوین منتقل شدند. ما بازجویی نداشتیم چون پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا زده بودیم فقط مسولان زندان قرچک از مان خواستند که توضیحات و دلایل اعتصاب غذای خود را بنویسیم که ما هم نوشتیم.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.