فشار دستگاه های امنیتی بر فعالان سیاسی کُرد

دستگاه‌های امنیتی همچنان فعالان سیاسی کُرد و خانواد‌هایشان را جهت همکاری و کسب اطلاعات تحت‌فشار و تهدید قرار می‌دهند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، وزارت اطلاعات با اعمال فشار بر هیرش لهونی، فعال سیاسی کُرد ساکن پاوه و همچنین خانوادهٔ یک فعال سیاسی دیگر در مهاباد قصد بر کسب اطلاعات و گرفتن اعتراف از این فعالین را دارد.

هیرش لهونی، فرزند محمدعلی اهل پاوه، از سوی وزارت اطلاعات کرمانشاه مورد تهدید قرارگرفته است که درصورتی‌که با آن‌ها همکاری نکند، وی را وادار گرفتن به اعترافات تلویزیونی خواهند کرد.

این شهروند کُرد پیش‌تر از سوی دادگاه انقلاب شهرستان پاوه به اتهام «عضویت در احزاب کُرد» و «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی»، به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

همچنین شبکه حقوق بشر کردستان گزارش کرده است؛ اداره اطلاعات شهرهای ارومیه و مهاباد با احضار خانواده یک فعال سیاسی کُرد که از ۱۲ سال پیش به یکی از احزاب کُردی ملحق شده است، ضمن گرفتن اثرانگشت و آزمایش خون از اعضای خانواده اعلام کرده‌اند که در آینده نزدیک فرزندشان را دستگیر خواهند کرد و به داخل کشور بازمی‌گردانند.

ابوبکر کاکه‌ممی و خدیجه مام اسماعیل، پدر و مادر این فعال سیاسی و ساکن روستای «قره‌بلاغ» از توابع شهرستان مهاباد در طول دو سال گذشته چهار بار به اداره اطلاعات مهاباد و ارومیه احضار شده و در خصوص سرنوشت فرزندشان و فعالیت‌های وی مورد بازجویی قرارگرفته‌اند. در آخرین مورد در طی هفته گذشته اداره اطلاعات مهاباد از والدین او اثرانگشت نگاری به عمل‌آورده‌اند. همچنین روز بعد نیز به اداره اطلاعات ارومیه احضار شده و آنجا از پدر، مادر و برادر این فعال سیاسی نمونه آزمایش خون‌گرفته‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.