تلاش نیروی انتظامی برای سرپوش گذاشتن بر واقعه به کما رفتن شهروند دهدشتی

فرماندهی نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد با انتشار اطلاعیه ای به گزارش “به کما رفتن جوان دهدشتی پس از ضرب و شتم توسط پلیس” واکنش نشان داد. این فرماندهی ضمن رد ادعای ضرب و شتم “سجاد توفیقیان” توسط نیروی انتظامی، مدعی شد نامبرده یک مامور این نیرو را مضروب کرده و سپس بر اثر عوارض خوردن قرص راهی بیمارستان شده است با اینحال ادعاهای شاهدان، خانواده توفیقیان، رسانه ها و همینطور مقامات محلی در تعارض با مطالب مطرحه از سوی نیروی انتظامی استان و موید ضرب و شتم این شهروند دهدشتی توسط نیروهای وابسته به این نهاد است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، پس از گذشت سه روز از انتشار “گزارش به کما رفتن سجاد توفیقیان”  فرماندهی نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته با صدور اطلاعیه ای تحت عنوان «شفاف‌سازی ابعاد حادثه مربوط به سجاد توفیقیان» به این گزارش واکنش نشان داد.

سجاد توفیقیان سه‌شنبه شب ۱۵ تیرماه در دهدشت از توابع یاسوج در پی ضرب‌ و شتم با «باتوم برقی» توسط دو مامور نیروی انتظامی در بیمارستان «امام سجاد» یاسوج بستری شد و مدتی بعد به کما رفته است. به گفته خانواده وی، پزشکان از وی قطع امید کرده‌اند.

فرماندهی نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد در اطلاعیه منتشره خود گفته است “ماموران نیروی انتظامی حین بازرسی در محور سرفاریاب-امامزاده حمزه به یک دستگاه موتور سیکلت مشکوک شدند و به آن دستور توقف دادند. اما راکب موتورسکیلت به نام اسلام عارفی با بی‌توجهی به دستور، در حالی‌که قصد زیر گرفتن مأموران را داشت ترک‌نشین آن بنام سجاد توفیقیان با کیف همراه خود ضربه‌ای محکم به سر یکی از سربازان وارد و باعث شکستگی و خونریزی سر او شد.”

فرماندهی نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد در اطلاعیه صادره خود مدعی شده “پس از توقف موتورسیکلت این افراد قصد فرار داشتند که مأموران آن‌ها را دستگیر و به پاسگاه محل انتقال دادند و در بازرسی‌ها مشخص شد کیف حاوی یک شیشه مشروب الکی بوده که بر اثر ضربه کاملاً شکسته و امحاء شده است. پس از انجام تحقیقات مقدماتی و اخذ تعهد و با توجه به در پیش بودن ایام تعطیلات عید فطر، این دو نفر به همراه چند نفر از بستگانشان با اظهار ندامت از کرده خود و تقاضای عفو و بخشش از مأموران به‌ ویژه سرباز مصدوم، بدون هیچ‌ گونه اثر ضرب‌ و جرحی از پاسگاه خارج شدند.”

نیروی انتظامی در حالی این ادعاها را مطرح می‌کند که نزدیکان سجاد توفیقیان همچنان بر مضروب شدن وی توسط ماموران نیروی انتظامی با «باتوم برقی» اصرار دارند و حتی بر خلاف ادعاهای فرمانده نیروی انتظامی در این استان، خواهرزاده‌های آقای توفیقیان در همان زمان پس از انتقال وی به بیمارستان، به پاسگاه چرام مراجعه و شکایتی را از دو مامور مربوطه تنظیم کرده بودند که رسیدگی به آن به بعد از تعطیلات موکول شده بود.

یکی از نزدیکان خانواده توفیقیان در این‌باره گفت: “برادر سجاد پس از به کما رفتن وی، با نوشتن متنی در قالب یک نامه به رهبر ایران و رئیس قوه قضاییه با شرح حادثه و اصرار بر بی گناهی برادرش آن را به خبرگزاری های داخلی ارسال کرد. پس از آن برادر و خواهرزاده های سجاد توسط ماموران امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. از سوی دیگر این خانواده شدیدا تحت فشار هستند که با رسانه ها صحبتی نکنند. حتی تهدید شدند که درغیراین صورت، نیروی انتظامی دیگر هزینه های سنگین بیمارستان را پرداخت نخواهد کرد!”

ادعاهای نیروی انتظامی استان در رابطه با پرونده “توفیقیان” صرفا به تکذیب مسئله ضرب و شتم این شهروند ختم نمی شود، این اداره در ادامه اطلاعیه خود در مقام بیان دلیل بستری شدن آقای توفیقیان در بیمارستان آورده است “با مراجعه عوامل اطلاعات انتظامی استان به بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج، محل بستری این فرد، حراست این بیمارستان اعلام داشت همراهان این بیمار در هنگام بستری اظهار داشتند بیمار از قرص‌های دیازپام و کلونازپام استفاده کرده و این موضوع در پرونده او درج شده است، همچنین برابر اظهارات پزشکان معالج هیچ‌گونه آثار ضرب‌وجرحی بر روی بدن بیمار مشهود نیست”

نیروی انتظامی در حالی چنین ادعایی را طرح می کند که بر اساس گزارش در برخی رسانه های این استان، مسئولان محلی و استانی از جمله آقای عدل هاشمی نماینده کهگیلویه در مجلس و همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی روز یکشنبه بیستم تیرماه به ملاقات سجاد رفته و با ابراز تاسف از این حادثه قول پیگیری از نیروی انتظامی را داده بودند.

لازم به ذکر است مورخ ۲۰ تیرماه تارنمای محلی “استان کهگیلویه و بویراحمد” نیز گزارش داده بود: “سجاد توفیقیان در هفته گذشته توسط افرادی که گفته می شود لباس نیروی انتظامی برتن داشته اند مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و مسئولان استانی و انتظامی پیگیر حادثه هستند.”

در پایان یکی از نزدیکان آقای توفیقیان ضمن اشاره به برگزاری مراسم دعای معراج  از سوی شهروندان دهدشتی برای این جوان مضروب پرسید “چطور ممکن است که مسئولان از جمله آقای عدل هاشمی نماینده کهگیلویه در مجلس و رییس دانشگاه علوم پزشکی وظیفه خود می دانند که به ملاقات فرد مشروب خواری بروند که یک سرباز بی نوا را با شیشه مشروب مجروح کرده و به دلیل مصرف قرص های دیازپام و کلونازپام در بیمارستان بستری شده و جالب تر اینکه قول پیگیری هم می دهند؟ قول پیگیری چه چیزی را دادند آقای فرمانده نیروی انتظامی استان؟”

Related posts

1 Comment

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.