اولین دادگاه پرونده جدید عیسی سحرخیز، شنبه برگزار می‌شود

در شرایطی که برگزاری دادگاه «عیسی سحرخیز» در دادگاه انقلاب و دادگاه جرایم سیاسی ماه‌هاست در شرایط بلاتکلیفی باقی مانده، شعبه ۱۰۵۸ کارکنان دولت قرار است روز شنبه ۲ مرداد علیه این روزنامه‌نگار سرشناس تشکیل شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از سحام، این شعبه از دادگاه کیفری در مجتمع قضایی کارکنان دولت، بررسی شکایت اطلاعات سپاه پاسداران علیه عیسی سحزخیز را در ساعت ۱۰ صبح شنبه ۲ مرداد ماه ۹۵ در دستور کار خود قرار داده است. اتهام مطرح شده «نشر اکاذیب به مقام معظم رهبری در فضای مجازی» است.

علاوه‌بر این «نشر اکاذیب» که در بند «ث» قانون جرم سیاسی مورد اشاره قرار گرفته فاقد هرگونه پسوند و پیشوندی است و از این رو باید در دادگاه خاص خود با رعایت اصل ۱۶۸ قانون اساسی برگزار شود. در این بند مورد خاصی تحت عنوان «نشر اکاذیب» به مقام رهبری یا هر شخصیت حقوقی دیگری احصاء نشده است.

سحرخیز که از ۱۱ آبان پارسال توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد اکنون به دلیل بیماری‌های گوناگون قلبی، کلیوی، روانی و …در بیمارستان بستری است.

وی مشمول مواد ۵۰۲ و ۵۲۲ آینن دادرسی کیفری می‌شود و در این شرایط دست کم باید قرار بازداشت وی تبدیل به وثیقه شده یا به او مرخصی استعلاجی داده شود که «قاضی مقیسه» تاکنون با درخواست وکلای وی مخالفت کرده و برگزاری دادگاه را نیز به دلایل نا مشخص به تعویق انداخته است.

این در شرایطی است که دادگاه ۴ متهم هم‌پرونده‌ی وی در نیمه دوم اسفندماه گذشته تشکیل شد و تمام آنها دادگاه تجدید نظر را نیز پشت سر گذارده‌اند. «آفرین چیت‌ساز»، «احسان مازندرانی»، «داود اسدی» و «پوریا صفرزایی» در دادگاه بدوی در مجموع به ۲۷ سال زندان محکوم شدند اما گفته می‌شود که دادگاه تجدید نظر احکام صادره توسط قاضی مقیسه را شکسته و میزان زیادی از زمان حبس آنان را کاسته است.

گفتنی‌است، سحرخیز علاوه‌بر این دو دادگاه پرونده‌ای نیز در دادگاه جرایم سیاسی به اتهام توهین به رییس قوه قضاییه و احمدی‌نژاد دارد که زمان برگزاری آن نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.