شش شهروند اهل گچساران به حبس محکوم شدند

 عباس محمدصادق پور، احسان ارشدی، عبدالله علیرضا نژاد، محمدرضا مبارکی، مهران زکی و مجتبی پورحسن شش شهروند اهل گچساران از توابع استان کهکیلویه و بویراحمد به اتهامات توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به احکام حبس تعزیری و تعلیقی و منع عضویت در احزاب سیاسی محکوم شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، عباس محمدصادق پور، احسان ارشدی، عبداله علیرضا نژاد، محمدرضا مبارکی، مهران زکی و مجتبی پورحسن، چهار شهروند اهل روستای دیل گچساران واقع در استان کهکیلویه و بویراحمد به احکام حبس تعزیری و تعلیقی و منع عضویت در احزاب، گروهها و دستجات سیاسی محکوم شدند.

بنا بر حکم صادره در دادگاه انقلاب گچساران این شهروندان توسط یوسف احمدی دادرس علی البدل این دادگاه هر کدام با اتهامات «توهین به رهبری دو سال حبس تعزیری و فعالیت تبلیغی علیه نظام یک سال حبس با مجازات تکمیلی منع عضویت در احزاب، گروهها و دستجات سیاسی به مدت دوسال» محکوم شدند.

بر اساس حکم صادره ذیل مواد ۵۰۰ و ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی و اعمال ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) توسط دادگاه انقلاب گچساران این شهروندان هر کدام با اتهامات “توهین به رهبری” به دو سال حبس تعزیری و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس و نیز مجازات تکمیلی منع عضویت در احزاب، گروهها و دستجات سیاسی به مدت دوسال محکوم شدند.

با اینحال دادگاه به دلیل فراهم بودن شرایط تعلیق، یکسال از مجموع حبس صادر شده در این حکم را به مدت دو سال به تعلیق درآورد.

حکم صادره در مرحله بدوی بوده  و متهمان میتوانند ظرف بیست روز آینده تقاضای تجدید نظر خواهی نمایند.

لازم به یادآوری است که مجتبی پورحسن ، عباس صادقپور ، حمید بزرگ زاده ، حمید مظاهری ،احسان ارشدی ، محمدرضا مبارکی دیل ،عبدالله علیرضا نژاد و مهران زکی، هشت تن از اهالی روستای  دیل از توابع شهرستان گچساران در استان کهکیلویه و بویراحمد در دیماه ۹۲ به اتهام تهیه و توزیع اطلاعیه علیه حکومت و رهبری توسط سپاه پاسداران بازداشت شدند. 

پیشتر یک منبع مطلبع گفته بود: “بعد از بازرسی منازل و کشف چیزهایی مثل تجهیزات ماهواره و حتی بررسی کلیه پیامک های موبایل این افراد، اتهامات را به دو بخش سیاسی امنیتی و عمومی تقسیم کردند و به دو شعبه مجزا فرستادند، اتهامات سیاسی تبلیغ علیه نظام از طریق اعلامیه و توهین به مأمورین اطلاعات از طریق پیامک و اتهامات غیر سیاسی مثل نگهداری تجهیزات ماهواره و امثال آن که برای برخی هنوز حکمی صادر نشده است.”

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.