پنجاه روز از بازداشت یاشار سلطانی گذشت

یاشار سلطانی، مدیر مسئول سایت معماری نیوز، هم اکنون پنجاهمین روز بازداشت خود را سپری می کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، یاشار سلطانی، مدیر مسئول سایت معماری نیوز که در تاریخ ۲۷ شهریورماه به دلیل افشای لیست واگذاری‌های شهرداری تهران، به دادگاه رسانه تهران احضار و بازداشت شده بود، پس از گذشت پنجاه روز همچنان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه سپاه پاسداران واقع در زندان اوین به سر می برد.

سایت «معماری نیوز» در ماه های گذشته اقدام به انتشار گزارشی از سازمان بازرسی کل کشور کرده بود که براساس آن شهردار تهران ۱،۱۰۰،۰۰۰ متر مربع زمین، خانه ویلایی و آپارتمان به ارزش چند هزار میلیارد تومان به برخی افراد واگذار کرده است. نام برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز در این لیست وجود دارد. گفته می‌شود ارزش مالی این واگذاری ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

انتشار این گزارش واکنش‌های مختلفی را برانگیخت. برخی این مساله را تکذیب کردند و برخی دیگر نیز گفتند سازمان بازرسی در این‌باره از شهرداری تهران سوال پرسیده و گزارشی در کار نبوده است. مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در این زمینه گفته بود: «اگر علیه هم حرف بزنیم مطمئن باشید که همه بازنده خواهیم بود.»

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در نامه های جداگانه ای درخواست بازداشت سلطانی را داده بودند اما پس از آنکه با واکنش منفی افکار عمومی و چهره های سیاسی مواجه شدند، بازداشت سلطانی را تصمیم سیستم قضایی عنوان و مدعی شدند شکایتی نکرده و مدعی العموم وارد ماجرا شده است.

گفتنی است که تا کنون چهار عضو شورای شهر تهران از سوی بازپرس شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند تا به عنوان مطلع، در پرونده یاشار سلطانی، توضیح دهند.

دادستان تهران در ششم آبان ماه با اشاره به این‌که بعد از بازداشت یاشار سلطانی «عده‌ای گفتند بازداشت این فرد برای جلوگیری از افشای فساد بوده»، گفت: «این برداشت صحیح نیست و این دو مطلب ارتباطی به هم ندارند». او اضافه کرد که گرچه «مدیران شهرداری از بابت تخلف احتمالی تعقیب می‌شوند»، اما این مساله به معنای «مجاز بودن اقدام سایت‌ها در انتشار نامه متضمن تحقیقات مقدماتی مراجع قضایی نیست»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.