بلاد شاپور از آثار باستانی دوره ساسانی در معرض تخریب جدی

آثار باستانی “بلاد شاپور” یا شهر قدیمی دهدشت متعلق به دوران ساسانی در کهگیلویه و بویراحمد به مکانی برای استعمال موادمخدر و چرای دام تبدیل شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بر در ایران به نقل از خبرگزاری مهر، مسئولان برای حفظ بلاد شاپور یا شهر قدیمی دهدشت، که از آثار باستانی دوران ساسانیان، واقع در کهگیلویه و بویراحمد قرار است، هیچ تدابیری اتخاذ نمی کنند، که تبدیل به مکانی برای استعمال موادمخدر و چرای دام شده است.

شهر قدیمی دهدشت بر اساس دست نوشته های تاریخی، “بلاد شاپور” نام داشت و توسط شاپور اول ساسانی، فرزند اردشیر اول ایجاد شده و بر اساس فارسنامه ناصری این شهر باستانی زمانی یک شهر بزرگ بوده است.

این شهر حدود دو هزار خانه، مسجد، حمام و کاروانسرا داشت که بسیاری از این آثار هنوز برجای مانده است. بلاد شاپور در اواخر دوره صفویه به خاطر عدم امنیت در راه های بازرگانی آن صدماتی دیده و در زمان هرج و مرج دوره زندیه غارت و ویران شد.

این شهر باستانی از معماری خاصی بر خوردار است و آثار زیبایی از قبیل آب انبار، امامزاده ها، ارگ حکومتی و برج و باروها در آن مشخص است که توجه محققین و صاحب نظران آثار تاریخی را به خود جلب کرده است. مصالح به کار برده شده در این بناها از نوع گچ ساروج، آهک، لاشه و تنها در سقف گنبدی حمام آن آجر به کار رفته است.

مکانی که می توانست با جذب گردشگران داخلی و خارجی صنعت توریسم این شهر را رونق بخشد و به افزایش سطح درآمد مردم کمک کند، اکنون به مکانی امن و بی خطر برای معتادین پر خطر و نقطه ای کور و هراس انگیز برای شهروندانی بدل شده که شاید آرزو کنند هرگز این میراث کهن و نشان تمدن را نداشتند که اینک به دلیل بی توجهی مسئولان به جای هویت بخشی بستری برای هویت سوزی و زوال جوانان این شهر شده است.

شاید آن روز که شاپور ساسانی بنای این شهر را نهاد تا آبادانی را به مردمانش هدیه دهد، هیچگاه گمان نمی برد که روزی به جای زندگی، مرگ در آن سکنی گزیند و بوی تلخ نیستی در کوچه پس کوچه های آن به مشام برسد.

یکی از فعالین فرهنگی این شهر میگوید: تاکنون جنازه بیش از ۳۰ معتاد را از این منطقه باستانی جمع‌آوری کرده‌اند که بر اثر استعمال مواد مخدر جان سپرده‌اند.
شهر تاریخی بلاد شاپور که قدمتی بیش از ۱۵۰۰ سال دارد، اکنون محل گردهمایی معتادان این شهر شده است.

وی تصریح کرد: اگر هرروز به این منطقه تاریخی بروید معتادان پرخطری را می‌بینید که یا آنجا خواب هستند یا مشغول استعمال مواد مخدر هستند.

وی بیان کرد: بسیاری از معتادانی که جا و مکان ندارند و یا براثر اعتیاد دیگر توان حرکت ندارند، آنجا ساکن هستند و بیشترین چیزی که در محوطه آنجا جلب نظر می‌کند، سرنگ، آمپول و سایر ابزار استعمال مواد مخدر است.

وی اضافه کرد: برخی از افرادی که در حاشیه این منطقه زندگی می کنند نیز از ابنای شهر تاریخی بلاد شاپور دهدشت برای نگهداری احشام خود استفاده می کنند و یا احشام خود را برای چرا به این منطقه می آورند.

 

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.