«آزار سیستماتیک بهاییان»؛ صدور حکم ۲۱ سال زندان برای هفت شهروند بهایی در بوشهر/ محرومیت خانواده بهایی قهرمان از ادامه هر گونه فعالیت ورزشی

دادگاه انقلاب هفت شهروند بهایی در بوشهر را هر کدام به سه سال زندان محکوم کرده است؛ یک خانواده بهایی قهرمان در رشته موتورکراس ایران نیز بدون حکم قضایی از هر گونه فعالیت در این رشته ورزشی منع شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مینو ریاضتی، اسدالله جابری، احترام شخی (همسر اسدالله جابری)، عماد جابری، فریده جابری، لقا فرامرزی و پونه ناشری به دلیل اعتقاد به دین بهاییت از سوی دادگاه انقلاب استان بوشهر هر کدام به سه سال حبس محکوم شدند.

این شهروندان ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ از سوی نیروهای امنیتی طی عملیاتی هماهنگ بازداشت و پس از چند هفته بازجویی با قرار وثیقه تا زمان صدور حکم آزاد گشتد.

شهرزاد نظیفی، نورا نراقی، مرآت نراقی و مهرشاد نراقی، خانواده بهایی قهرمان در رشته موتورکراس ایران، بدون حکم قضایی از هر گونه فعالیت در این رشته ورزشی از قبیل مسابقات یا آموزش دادن منع شده‌اند.

پارکینگ محل نگهداری موتورهای این خانواده پلمب شده و موتورهای ایشان نیز توقیف شده است.

شهرزاد نظیفی و دخترش نورا نراقی هر دو از قهرمانان و پیشگامان موتورکراس زنان در کشور هستند. مهرشاد نراقی نیز از قهرمانان با سابقه این رشته در سال‌های میانی دهه پنجاه خورشیدی بوده است.

این شهروندان بهایی در آبان سال ۹۷ بازداشت و بعد از ۱۵ روز با قرار وثیقه آزاد شدند.

هزاران نفر از پیروان آیین بهایی پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی زندانی، شکنجه یا اعدام شده‌اند. بسیاری دیگر از پیروان این آئین نیز از سایر حقوق اجتماعی و اقتصادی خود همچون حق تحصیل یا کار محروم گشته‌اند.

سازمان ملل آزار و اذیت بهاییان در ایران را بارها محکوم کرده است. بر اساس ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی، که حسن روحانی در دسامبر ۲۰۱۶ آن را امضا کرده است شهروندان آزادی عقیده دارند و تفتیش عقاید ممنوع شده و هیچ کس را نمی‌تواند به خاطر عقایدش تحت تعقیب قرار داد. اگر چه به اعتقاد فعالان جامعه بهایی، تعقیب قضایی و آزار واذیت بهاییان در طی دولت حسن روحانی افزایش پیدا کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.