حسین هاشمی، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ، به بند زندانیان با جرایم خشن منتقل شد

حسین هاشمی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان۹۸ که دوران محکومیت خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند، به صورت تنبیهی به بند زندانیان با جرایم خشن منتقل شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۱۱خردادماه ۱۴۰۰ حسین هاشمی به بهانه بازجویی از بند خارج شده و به تیپ ۴ این زندان که محل نگهداری زندانیان با جرایم خشن است منتقل شده است. این انتقال به‌دنبال مشاجره لفظی با «الیاسی» دادیار ناظر دادسرای اوین صورت گرفته است.

این زندانی سیاسی که اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرایم در کنار زندانیان با جرایم خشن نگهداری می‌شود از سوی الیاسی تهدید شده بود که به مکانی منتقل خواهد شد که از کارش پشیمان شود.

حسین هاشمی که چندی پیش اقدام به نوشتن نامه‌ای درخصوص شرایط نامناسب زندان کرده بود، پس از انتشار نامه به حفاظت اطلاعات زندان تهران بزرگ منتقل و در آنجا مورد بازجویی قرار گرفته بود.

این زندانی سیاسی پس از انتقال به تیپ۴ زندان تهران بزرگ دست به اعتصاب غذای تر و خشک زده و با نوشتن نامه‌ای دلایل این اعتصاب را شرح داده که متن آن بدین شرح است:  

«نزدیک ۱۹ ساعت است که دست به اعتصاب غذای تر و خشک زده‌ام، آخرین چیزی که خورده‌ام یک لیوان چای با آب پر از سیلیس تیپ ۲ اندرزگاه ۱۰ سالن بچه‌های سیاسی آبان ۹۸ بود و تا این لحظه از خوردن و آشامیدن دست کشیده‌ام. صبح زود به بهانه بازجویی مرا از بند سیاسی بیرون کشیدند به افسرنگهبانی که رسیدم برای انتقالم کاملا آماده بود. همچنان مسئولین زندان می گفتند که برای بازجویی باید به خارج از تیپ دو بروم. به ناچار سوار ون شدم مرا به تیپ ۴ آوردند. در میان زندانیان جرائم خشن و متهمان قتل و سرقت مسلحانه. حدود ۲ سال پیش علیرضا شیرمحمدعلی را به همین بهانه از تیپ خارج کردند و بعد از ۳ روز خبر مرگ او را شنیدند. من حسین هاشمی از بازداشتی‌های آبان ۹۸ محکوم به ۶ سال حبس و دقیقا در موقعیت دو سال پیش علیرضا قرار دارم. با این تفاوت که دست به اعتصاب غذای تر و خشک زده‌ام. قبل از کشته شدنم دست به این اقدام زده‌ام که صدایم را به شما ملت ایران برسانم.

ملت ایران! زیر انواع شکنجه‌ها دوام آوردم، از آبان ۹۸ با خود زخم‌های روحی و جسمی را حمل کرده که فکر می کنم در این لحظه هر سنگی را به صدا در می‌آورد. در زندان سعی کردم سالم زندگی کنم! باعث شدم خیلی از بچه‌های سیاسی از خطر مواد و اعتیاد رهایی پیدا کنند. خودم هم سیگار را در زندان ترک کردم که نشان دهم در بدترین شرایط هم می‌شود تغییر کرد.

چند روز قبل شاپور احسانی راد، به پای این اقدام آخرین فندکی را که با آن آخرین نخ سیگارش را روشن کرده بود به من هدیه داد و گفت خوشحال است که من در زندان هم در حال مبارزه هستم و شاید این حرکت باعث شود خیلی از بچه‌ها از من انگیزه بگیرند. حدود ۲۴ ساعت دیگر به احتمال زیاد وارد اغما خواهم شد و این آخرین سخنی است که با شما در میان می‌گذارم. بعد از اغما ریه‌هایم را به خوزستان هدیه کنید که بعد از ۴۰ سال نفس تازه‌ای چاق کنند و کسی که در خوزستان نیاز به ریه دارد ریه‌هایم را هدیه کنید. قلبم را به بچه‌های سیستان و بلوچستان هدیه کنید قلب هم همیشه برای آنها و برای زخم آن مردمان می تپید. باقی اعضایم را به هر انسان ایرانی که برای ایران دلش می تپد هدیه کنید. به فرودستانی مثل خودم که هرچه تلاش کردند، نشد! خواستند اما نتوانستند و دست آخر جسدم را به دانشگاه‌های علوم پزشکی هدیه کنید جهت پیشرفت علم. سال‌های بعد وقتی که جسدم مستهلک شد آن را در جنگل‌های بلوط زاگرس در دیاری که در آن زاده شده‌ام بسوزانید و خاکسترم را در آن جنگل‌ها پراکنده کنید که در رگ و ریشه‌های درختان بلوط ریشه بدوانم و از ارتفاع کویرکوه سالهای بعد به خوشبختی شما خیره شوم و خوشحال شوم.

مردم ایران! من بی گناهم! و تنها ۷۲ ساعت مانده که مرگ را در آغوش بگیرم. این آخرین صدای من است که در زندان با شما سخن می‍‌گویم. به یاد قهرمان غایب فرزاد کمانگر که گفت یادتان نرود به شعر به آواز به لیلاهاتان پشت نکنید!

حسین هاشمی / روز سه‌شنبه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۰ / تیپ ۴ زندان تهران بزرگ»

گفتنی است حسین هاشمی در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او اواخر اسفند ماه ۱۳۹۸، با پایان مراحل بازجویی و با تودیع قرار وثیقه به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

حسین هاشمی نهایتا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهام «توهین به مقدسات» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به ۶ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، رونویسی از کتاب‌های «سه دقیقه در قیامت، گناه شناسی نوشته محسن قرائتی و ۵۳ سال عصر پهلوی به روایت دربار» و شست و شوی میت به مدت یک ماه روزی چهار ساعت در بهشت زهرا محکوم شد. این زندانی سیاسی از فروردین ماه ۱۴۰۰ برای اجرای دوران محکومیت خود به زندان تهران بزرگ منتقل شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.