حسین رونقی ملکی: اگر این بی‌قانونی ادامه یابد دست به اعتصاب خشک خواهم زد!

حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، اعلام کرد که به دلیل صدور قرار قضایی از سوی دادگاه طی روزهای آینده اقدام به دوختن لب‌های خودکرده و دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۶ بهمن‌ماه، دادگاه به حسین رونقی ملکی اعلام داشته که به دلیل تعلل وی در بازگشت به زندان، پرونده جدیدی از سوی سپاه پاسداران برای وی تشکیل‌شده است. طی این محاکمه قاضی پرونده برای وی قرار قضایی به مبلغ پنج میلیون صادر کرده است.

این زندانی سیاسی که هم‌اکنون در دهمین روز از اعتصاب غذای خود به سر می‌برد، اعلام داشته که در اعتراض به کارشکنی‌های سپاه پاسداران در وضعیت پرونده‌اش، لب‌های خود را دوخته و دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

گفتنی است که حسین رونقی ملکی، در چهارمین روز از اعتصاب غذای خود، دچار خونریزی کلیوی گشته و با کاهش ناگهانی وزن در وضعیت هشدار دهنده‌ای قرار دارد.

لازم به توضیح است، بهداری زندان اوین با اعلام اینکه این بخش از توان درمان و نگهداری این زندانی بیمار را ندارد از رسیدگی به وضعیت وی سر باز میزند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار بیانیه ایی در تاریخ ۱۳ فرودین ماه ۱۳۹۵ درباره وضعیت حسین رونقی ملکی، خواستار آزادی وی شده است.

حسین رونقی که علاوه بر بیماری‌های گوارشی و کلیوی، به بیماری دیسک کمر و آرتروز گردن و زانو مبتلا شده، علیرغم دستور دادستانی برای مداوا به بیمارستان اعزام نشده است.

لازم به ذکر است که حسین رونقی ملکی در اول بهمن ماه ۱۳۹۴ با فشار مأموران امنیتی اطلاعات سپاه و دادستانی تهران پس از اجرا گذاشتن وثیقه یک میلیارد و چهارصد میلیون تومانی خود مجبور به بازگشت به زندان اوین شد.

رونقی یکی از فعالانی بود که در موج سرکوب اعتراضات مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ١٣٨٨بازداشت و در سال ١٣٨٩ به ١۵ سال زندان محکوم شد.

ماه گذشته مسئولین زندان طی نامه‌ای به دادستان تهران اعلام کرد که امکانات درمانی و شرایط زندان برای حسین رونقی مساعد نیست. دادستانی تهران نیز در تاریخ ۱۲ بهمن ماه پرونده پزشکی حسین رونقی را به پزشکی قانونی کشور ارسال و خواستار بررسی مجدد آن شد.

سازمان پزشکی قانونی کشور ضمن معاینه حسین رونقی و تأیید نامساعد بودن شرایط زندان برای وضعیت جسمانی وی، در تاریخ ۲۱ بهمن‌ماه به دادستانی تهران اعلام کرده است که در صورت ادامه مجازات کیفری، لزوماً باید غذای مناسب، جای مناسب، دارو و امکانات پزشکی در زندان برای وی فراهم شود. این در حالی است که مسئولین همچنان امکانات لازم را در اختیار این زندانی قرار نمی‌دهند و مانع از درمان او در خارج از زندان می‌شوند.

پیش تر پدر حسین در مورد وضعیت جسمی وی در مصاحبه ایی به گزارشگر تارنگار حقوق بشر گفت: «از زمان که حسین وارد زندان شده دارو و غذای مناسب در اختیار حسین قرار نداده‌اند و همچنان جای خواب مناسب در زندان ندارد».

پدر حسین رونقی دراین باره گفت: «آقای لاریجانی فکر کند این پسر خودش است که برایش سیسال زحمت کشید است. آیا با فرزند خودشان این‌گونه برخورد می‌کنند؟ کوچک‌ترین بیماری‌هایشان در خارج از کشور حل می‌کنند. پسرم در محروم‌ترین شهر استان آذربایجان بزرگ شده است. بیمارستانی که برای این شهر ساختن هیچ امکاناتی ندارد که مردم مراجعه کنند. باید برای بیماری پسرم به تهران می‌رفتیمهفت بار پسرم تحت عمل جراحی قرارگرفته است».

وی ادامه داد: «من از همه مقامات تقاضا دارم پسرم را آزاد کنند. برای همه مقامات نامه فرستادم که این بیمار است نگذارید به زندان برود. چرا باید جایی باشد که حتی نمی‌توانند داروهایش را بدهند. برای پسر پرونده‌سازی کرده‌اند و حالا می‌خواهند جانش را بگیرند.»

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.