انتقال آب خزر به سمنان، جنگل های شمالی و البرز را نابود می‌کند

کارشناس ارشد منابع طبیعی محیط‌ زیست گفت: با احداث کانال و تونل برای انتقال آب خزر به سمنان، جنگل‌های شمالی و البرز دچار آسیب جدی خواهند شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، دلاور نجفی، در خصوص انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی به ویژه استان سمنان اظهار داشت: انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران به ویژه استان سمنان، خیانت محض است؛ چرا که از لحاظ ملاحظات و ارزیابی‌های فنی، اقتصادی و محیط‌زیستی محض مقرون به صرفه نبوده و خسارت بسیاری را به بار خواهد آورد.
وی ادامه داد: سطح آب دریای خزر حدود ۲۸ الی ۳۰ متر از آبهای آزاد پایین‌تر است، به همین دلیل انتقال آب بدون پمپاژ مقدور نخواهد بود.
کارشناس ارشد منابع طبیعی محیط زیست افزود: با احداث کانال و تونل برای انتقال آب خزر به سمنان که از لحاظ ارزیابی فنی قابل قبول نیست، جنگل‌های شمالی و البرز دچار آسیب جدی خواهند شد.
نجفی در خصوص دومین دلیل مخالفت کارشناسان محیط‌ زیستی برای انتقال آب خزر به سمنان گفت: این طرح از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود، چرا که تخریبات محیط‌زیستی احداث کانال برای انتقال آب، در برابر برآورد مالی این آب‌رسانی سر به فلک خواهد زد.
وی تصریح کرد: سومین ملاحظه‌ای که ما را بر مخالفت با این طرح وا می‌دارد، ملاحظه زیست‌محیطی محض است، چرا که با تحقق این آب‌رسانی، بر توسعه شهرنشینی در فلات مرکزی افزوده خواهد شد و تمرکز جمعیت با محیط‌زیست منافات دارد.
کارشناس ارشد منابع طبیعی محیط زیست ادامه داد: اجرای طرح آب‌رسانی به سمنان، دخالت بیش از حد شهر قلمداد می‌شود که مطمئنا منجر به تغییرات اکولوژیکی وسیع از جمله آلودگی‌های زیست‌محیطی به دلیل مصرف صنعتی، توسعه کشاورزی و تخریب تنوع زیستی و ورود گونه‌های جانوری و گیاهی(آبزی) دریای خزر به فلات مرکزی به عنوان گونه‌ مهاجم خواهد شد که در نهایت باعث نابودی گونه‌های بومی مقصد خواهد شد.
نجفی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع کشور باید در مقابل این طرح ایستادگی کنند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.